Genomförda affärer under kvartal fyra 2014

Under sista kvartalet 2014 genomförde Wallenstam ett antal fastighets- och vindkraftsaffärer som tidigare ej har offentliggjorts.  Bland annat förvärvade Wallenstam en andel i ett byggprojekt samt sålde fyra fastigheter, två i Göteborg och två i Stockholm. Dotterbolaget Svensk NaturEnergi köpte två och sålde fyra vindkraftverk i en affär.

I fyra olika fastighetsaffärer har Wallenstam sålt fastigheterna Göteborg Kålltorp 47:13, Göteborg Kålltorp 40:1, Huddinge Runan och Stockholm Briggen 1 samt Skonerten 1. Totalt uppgår det överenskomna fastighetsvärdet till cirka 370 Mkr och den totala uthyrningsbara ytan är cirka 13 600 kvm.

– Vi satsar offensivt på att tillföra nya bostäder till Stockholm- och Göteborgsmarknaden. Försäljningarna skapar möjligheter att investera i nyproduktion. I affärsplan 2018 satsar vi på en årsproduktion av 1 500 lägenheter per år, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam AB.

Utöver detta så har Wallenstam förvärvat Oscar Properties 50-procentiga andel i etapp 2 av projekt Tyresö Trädgårdar.

Svensk NaturEnergi, ett bolag inom Wallenstam, sålde under det sista kvartalet fyra vindkraftverk, med en total effekt på 3,2 MWh och köpte två vindkraftverk med en total effekt på 4 MWh. Affären ger positiva resultateffekter.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 28 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 600 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 69 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.