Halverad vakansgrad för Wallenstam

Vakansgraden i Wallenstams lokalbestånd har halverats från cirka 12 procent i december 2004 till cirka 6 procent i december 2006. Det är ett stort steg mot målet: en vakansgrad om 3 procent i december 2007.

”Vår uppfattning är att efterfrågan på bra kontorslokaler fortsätter att öka under 2007. Det medför en press uppåt på hyrorna, som i kombination med lägre vakansgrad leder till stabilt ökande kassaflöden. Det är en glädjande utveckling för oss och våra kunder, eftersom det skapar goda möjligheter till att investera i nya och befintliga fastigheter.”, säger Thomas Dahl, VD för Wallenstam Företag AB.

Under 2006 tecknades drygt 100 nya avtal som omfattar totalt cirka 41 000 kvadratmeter. Kontrakten tillför Wallenstam ett hyresvärde på årsbasis om cirka 52 milj SEK.

Wallenstams vakansgrad är, med sina 6 procent, klart lägre än för marknaden i övrigt. Enligt färska siffror från CB Richard Ellis ligger vakansgraden i Göteborg City på 10 procent och Göteborg i övrigt på 12 procent, i december 2006.

”Att så många framgångsrika företag väljer Wallenstams fastigheter stärker oss i vår fortsatta strävan mot målet: att nå en vakansgrad om 3 procent i slutet av december 2007”, säger Thomas Dahl.

Tack vare Wallenstams låga vakanstal och att efterfrågan på moderna lokaler ökar, ser man över frågan om nyproduktion framöver.

”I ett första skede tittar vi på möjligheter i anslutning till våra befintliga markområden i till exempel Mölnlycke Företagspark, men det finns även möjligheter att förtäta i centrala Göteborg. I sådana fall rör det sig om produktion av både bostäder och kontor”, säger Thomas Dahl.

Göteborg den 20 december 2006

Lennart Wallenstam Byggnads AB (publ)

Frågor med anledning av pressmeddelandet besvaras av Thomas Dahl, VD Wallenstam Företag AB, telefon 031-20 00 00 alt 0705-17 11 42.