Händelser under kvartal 2, 2023

En fortsatt stark efterfrågan på kommersiella lokaler i centrala Göteborg har resulterat i flertalet nyuthyrningar under kvartalet. Wallenstam har färdigställt 558 lägenheter i fem projekt i Göteborg, Härryda och Uppsala, samt byggstartat 172 lägenheter i projektet Ädellövet i Farsta, Stockholm. Sammantaget har Wallenstam 1 236 lägenheter under produktion per den 30 juni 2023.

Efterfrågan på kommersiella lokaler i centrala Göteborg är fortsatt stor. Under kvartalet har flera nyuthyrningar och förlängningar av befintliga avtal gjorts. Några exempel på större nyuthyrningar i Göteborg är Kriminalvården (ca 3 700 kvm), Surgical Science Sweden AB (ca 900 kvm) och Göteborgs Stad (ca 800 kvm). I Stockholm har ca 350 kvm på våningen över Wallenstams kontor hyrts ut till Wahlstedt Sageryd Financial Services AB.

Under kvartalet har Wallenstam färdigställt 558 hyresrätter i följande projekt:

• 189 lägenheter i Kallebäcks Terrasser Kv. 7, Göteborg. Projektet är helt färdigställt.
  • 158 lägenheter i Kallebäcks Terrasser Kv. 8, Göteborg. Projektet med totalt 266 lägenheter är nu helt färdigställt.
  • 128 lägenheter i Kv. Skogsvaktaren i Mölnlycke Fabriker, Härryda. Projektet är helt färdigställt.
  • 65 lägenheter i Bersån, Uppsala. Projektet omfattar totalt 98 lägenheter.
  • 18 lägenheter i Kompositören, Uppsala. Projektet omfattar totalt 185 lägenheter.

Projektet Ädellövet med sjönära läge i Larsboda, Farsta, byggstartades i maj. De 172 hyreslägenheterna kommer att vara på 1 till 4 rum och kök och fördelas mellan fyra huskroppar. Sammantaget har Wallenstam 1 236 lägenheter under produktion per den 30 juni 2023.

Den 3 april frånträdde Wallenstam den kommersiella fastigheten Dragarbrunn 20:6 i Uppsala som sålts till Bonnier Fastigheter, vilket offentliggjordes i ett pressmeddelande den 9 mars 2023.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel: 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 63 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.