Idrott utan gränser ska stärka barns självförtroende i Tyresö

Nu påbörjas samarbetet mellan Idrott utan gränser, Wallenstam och Tyresö kommun för att stärka barns självförtroende och minska utanförskap i Tyresö. Metoden går ut på att låta idrott bli en väg in i gemenskap för barn och ungdomar. Under 2019 har Idrott utan gränser arbetat med 18 900 barn på 90 skolor i sex kommuner runt om i landet. Nu är verksamheten även igång i Tyresö, där Wallenstam har cirka 240 hyreslägenheter och ytterligare 221 i produktion.

- Det finns många barn i Sverige som inte ser möjligheter för sin framtid. De barnen riskerar i högre utsträckning att hamna i arbetslöshet och utanförskap. Jag kom till Sverige som sjuåring och växte upp i ett utanförskapsområde där det var svårt att se möjligheter för framtiden, idrotten blev en kraft till förändring. På Idrott utan gränser arbetar vi för att stärka barn och ungdomars självförtroende och självkänsla och vi är väldigt glada över att nu vara igång i Tyresö̈, säger Admir Lukacevic, grundare till Idrott utan gränser.

Grundidén för Idrott utan gränser är att introducera meningsfulla fritidsaktiviteter på idrottslektionen samt på raster, efter skolan och lov för att barnen ska få göra något meningsfullt. Ett initiativ som resulterade i att Admir Lukacevic som en av hundratals nominerade fick ta emot ett kungligt pris 2008 för sitt arbete för barnen.

Verksamheten bygger på en samverkan mellan kommun, skola och föreningsliv. Först ut i samarbetet med Tyresö kommun är Njupkärrs skola, en F-6-skola med cirka 300 elever och Nyboda skola en 4-9 skola med drygt 400 elever.
- Det känns väldigt roligt att vi inom skolan får möjlighet att bidra i det viktiga arbetet med att skapa en meningsfull fritid för våra elever.  En aktiv fritid ger barn och elever utrymme att växa, något som vi vet även kan ge positiva ringar på vattnet i kunskapsutvecklingen, säger Johan Ahlkvist, skolchef grundskola i Tyresö kommun.

- Det är väldigt roligt att Idrott utan gränser nu är igång i Tyresö där vi just nu bygger 221 hyreslägenheter och planerar för ytterligare bostäder. Vi arbetar brett för att motverka utanförskap och tror att idrotten har en viktig roll att fylla. Att bidra till ungdomsverksamhet, trygghet och säkerhet är en del i vårt samhällsengagemang och gör att vårt stöd till Idrott utan gränser känns väldigt naturligt, säger Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör på Wallenstam.

- Vår metod bygger på̊ att genom trovärdiga förebilder se, berömma och bekräfta varje barn. Med ambitionen att de ska våga delta aktivt, våga misslyckas, våga skapa sociala relationer och våga säga nej. Barn som mår bra presterar också bättre i skolan. Vi vill bidra till att fler barn klarar kunskapsmålen och ser möjligheter för framtiden, säger Admir Lukacevic.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB, tel. 031-20 000 alt. 0705-17 11 37
Admir Lukacevic, grundare Idrott utan gränser, tel. 073-6875923

www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm, och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 52 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar energi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.