Kommuniké från Wallenstams årsstämma

Vid Wallenstam AB (publ):s årsstämma den 28 april 2020 fastställdes styrelsens förslag om att inte lämna någon utdelning för verksamhetsåret 2019, med hänsyn till rådande läge i världen med tanke på Covid-19-pandemin.

Stämman valde enligt valberedningens förslag Lars-Åke Bokenberger till ny ordförande i styrelsen, samt Mikael Söderlund till ny ledamot. Agneta Wallenstam, Anders Berntsson samt Karin Mattsson omvaldes som styrelseledamöter. Det beslutades att arvode till styrelsen ska utgå med 740 000 kronor till styrelsens ordförande, 260 000 kronor till vice ordförande och 160 000 kronor till vardera övriga ledamöter. Beloppen inkluderar ersättning för utskottsarbete. Dessutom beslutades att det ska utgå 1 700 000 kronor i ytterligare styrelsearvode till styrelsens ordförande, som i sin ordföranderoll under året ska bistå bolagsledningen i betydande omfattning. Beslutad ersättning till styrelseledamöterna uppgår således till totalt 3 180 000 kronor.

Stämman beslutade att KPMG väljs till bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2021. KPMG har meddelat att Mathias Arvidsson kommer att vara huvudansvarig revisor.

Dick Brenner (ordförande), Lars-Åke Bokenberger, Anders Oscarsson och Hans Wallenstam valdes som ledamöter i valberedningen inför årsstämman 2021.

Stämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Vidare bemyndigade årsstämman styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv på Nasdaq Stockholm av högst så många egna B-aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärvet ska ske till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet (d v s intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs).

Slutligen bemyndigade stämman styrelsen att fram till nästa årsstämma – med eller utan företrädesrätt för aktieägarna – fatta beslut om överlåtelse av egna aktier på annat sätt än på Nasdaq Stockholm. Överlåtelse får ske mot kontant betalning, mot vederlag i annan egendom än kontanter eller genom kvittning av skuld på grund av bolagets överlåtelse mot fordran på bolaget. Styrelsens beslut om överlåtelse ska verkställas inom den tid styrelsen bestämmer. Överlåtelse får uppgå till högst det antal egna aktier som vid tiden för överlåtelsen innehas av bolaget.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ), tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm, och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 54 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar energi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.