Konstverk till Wallenstams nyproduktion i Älta, Nacka

De boende i Wallenstams nybyggnation i Älta kan från och med idag njuta av den lekvänliga skulpturen Wallis designad av skulptrisen Ragnhild Alexandersson. Idag avtäcks skulpturen Wallis, ett vänligt sinnat väsen, på gården vid Wallenstams nybyggnation Södra Strandparken, med adress Stensövägen 6 i Älta.

– Nybyggnation och stadsutveckling blir allt mer centralt för oss. Ambitionen med en installation av konstverk vid våra nybyggnationer är att de ska sprida glädje och bidra till ökad trivsel och samvaro för våra hyresgäster, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Historiskt har de fastigheter som byggts av Wallenstam oftast haft någon form av konstnärlig utsmyckning. Då nybyggnationen idag är en allt mer central del av verksamheten har det beslutats att i möjligaste mån återuppta den populära gamla traditionen.

– Vi har låtit ett antal konstnärer presentera sina förslag för oss och låtit en intern jury fatta beslut utifrån en rad kriterier. Det vinnande bidraget som nu tar plats i Älta presenterades av skulptrisen Ragnhild Alexandersson som har tagit fram två Wallenstamskulpturer, säger Hans Wallenstam.

Wallis har en kompis i sjöodjursvalpen Wallp som framöver kommer att pryda någon av Wallenstams nybyggnationer.

– Konstverket Wallis är som ett vänligt sinnat väsen, en vän som jag hoppas att alla blir glada av att möta – stora som små, säger skulptrisen Ragnhild Alexandersson, som själv var på plats vid avtäckningen.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Bild för fri publicering: www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 26 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och cirka 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,2 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984.