Nybyggnation av 61 lägenheter på Östermalm

Wallenstam har påbörjat förarbetet med byggnationen av 61 bostadsrätter på Östermalm, Grev Turegatan 8. Den befintliga fastigheten ska nu rivas till förmån för en ny spännande fastighet på tio våningar som beräknas vara färdigställd hösten 2013. Vera Arkitekter har ritat huset som förutom bostäder också kommer att inrymma butiker på första våningen samt ett garage med cirka 30 parkeringsplatser. Boarean i fastigheten kommer att öka från dagens drygt 2 100 kvadratmeter till 4 700 kvadratmeter.

– En mer central adress än vår nyproduktion på Grev Turegatan kan man knappast få. Det är ett spännande och för oss efterlängtat projekt som kommer att bidra till aktiv stadsutveckling mitt i Stockholms mest centrala delar. Intresset för projektet är stort, redan nu har över 900 personer anmält sig på vår webb, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Fastigheten kommer att erbjuda en bred variation av lägenheter med allt från ettor på cirka 45 kvadratmeter till sexor på cirka 155 kvadratmeter. Majoriteten av lägenheterna, 32 stycken kommer att vara tvåor på mellan 51 och 73 kvadratmeter.

Fasaden mot Grev Turegatan kommer i gatuplan att vara klädd i natursten och ovan entréplan bestå av ljus blästrad betong med relief kring djupa fönsternischer och franska balkonger. Hela fasaden lyfts fram i samma linje som övriga hus runt omkring.

– Lägenheterna kommer att ha balkonger som byggs mot innergården där gatu- och gårdshuset även byggs ihop och bildar en intim innergård mitt i Stockholms mest centrala delar, säger Hans Wallenstam.

Pierre Lundgren, avdelningschef projekt, Wallenstam AB (publ) tel. 08-508 94 820 alt. 0730-70 19 99
Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Bilder för fri publicering: www.wallenstam.se/pressbilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 26 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 000 hushåll och cirka 2 000 kommersiella kontrakt. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,3 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984.