Restaurang Noema öppnar på Birger Jarlsgatan 64

Nu öppnar en ny mötesplats i entréplan på Wallenstams Stockholmskontor. Det är restaurangägaren Acki Kokotos som öppnar restaurang Noema på Birger Jarlsgatan 64. En restaurang som lockar med nya matupplevelser med inspiration från hela världen.

– Det här känns så härligt, det är jättefina lokaler och kommer att bli fantastiskt med en fin uteservering till sommaren. Jag bor i närheten och har många gånger tänkt att det vore fantastiskt att få öppna en restaurang just här, säger Acki Kokotos.

Birger Jarlsgatan 64 är en adress med lång historia. Huset som Noema nu tar plats i stod klart år 1927 och byggdes då för Svenska Engelska Mineralolje AB, det som sedan blev Shell. Wallenstam förvärvade fastigheten 2007 och har sedan dess haft sitt Stockholmskontor här.

– Platsen framför vårt kontor är populär och har ett härligt solläge. Vi ville bidra till att skapa en ny mötesplats och tanken på en restaurang föddes. Vi är väldigt glada över att hälsa Noema välkomna och hoppas att många stockholmare nu kommer samlas här för att äta god mat och till sommaren umgås på en uteservering mitt i centrala Stockholm, säger Mathias Aronsson, regionchef Stockholm/Uppsala och vice vd för Wallenstam.

– Namnet “Noema,” bär med sig en innebörd av djup och mening, och det är vad vi strävar efter att erbjuda i både kök och atmosfär. Vi vill att varje måltid här vara en minnesvärd upplevelse för gästerna och kommer att ha plats för cirka 180 gäster inomhus och nästan 100 utomhusplatser till sommaren, säger Joakim Erlandsson, delägare och restaurangchef.

Mest känt är kanske Birger Jarlsgatan 64 från en hyresgäst som aldrig har suttit i huset, Öhmans varuhus, från den populära dramaserien Varuhuset som SVT visade under 80-talet.

Restaurang Noema öppnar den 29 november.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ), tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38, elisabeth.vansvik@wallenstam.se

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 63 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 12 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.