Säljer familjehotellet i Hässelby för 300 Mkr

Wallenstam säljer det så kallade familjehotellet i Hässelby, skapat av byggmästaren Olle Engkvist, till en privat investerare. Fastighetsvärdet uppgår till 300 Mkr och överstiger värdering med cirka 15 %. Totalt omfattar försäljningen lite drygt 26 000 kvadratmeter med 360 lägenheter och viss kommersiell yta.

– Denna försäljning är en god affär för alla parter. Vi säljer familjehotellet i Hässelby som ursprungligen byggdes som ett kollektivboende till en privat investerare som har både kunskap och intresse för denna typ av fastigheter. För vår del medför försäljningen en fortsatt satsning på nyproduktion av hyresrätter. Vi har en ambitiös projektportfölj för nyproduktion av hyresrätter i Stockholmsområdet och omfördelar med den här affären en del av våra tillgångar från förvaltning till investering i nyproduktion av hyresrätter, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Wallenstam har ägt och förvaltat fastigheten Ormängen 3 i Hässelby med adresserna Olle Engkvists väg 2-34 och Ormängsgatan 43-79 sedan april 2005. Den totala ytan uppgår till 26 443 kvadratmeter, varav bostadsytan utgör 20 747 kvadratmeter. Själva byggnadskomplexet består av fyra höghus samt ett antal trevåningsbyggnader som förbinds av ett korridorsystem.

I mitten på femtiotalet, när huset var nybyggt, erbjöds daghem, fritidshem, tvätt- och städservice, servicebutik och restaurang i fastigheten. Även i dag representeras flertalet generationer då både skola och förskola finns bland hyresgästerna.

Köpare är familjen Bengt Linden, fastigheten frånträds den 1 juli.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00, 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 24 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 000 hushåll och cirka 2 000 kommersiella kontrakt. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,3 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984.