SF Bio flyttar in på Götaplatsen i Göteborg

I mitten av 2015 får Göteborgarna en ny biograf på Götaplatsen. Wallenstam har tecknat ett femtonårigt avtal med SF Bio och en modern biograf med den senaste tekniken kommer att flytta in på Avenyn vid Götaplatsen 9. Biografen kommer att ha tre salonger, 232 platser och erbjuda i första hand kvalitetsfilm.

– Vi är glada att kunna välkomna SF Bio till Götaplatsen och Avenyn. En biograf här går helt i linje med vår Avenyvision och strävan efter att göra hela Avenyområdet till en attraktiv och levande plats. Just stråket kring Götaplatsen har redan idag fokus på konst och kultur, så en biograf blir ett perfekt komplement till det nuvarande utbudet, säger Thomas Dahl vice vd för Wallenstam.

Lokalen på Götaplatsen har en total yta på ca 1 000 kvm och kommer att genomgå en omfattande ombyggnation som även inkluderar en tillbyggnad på framsidan. Totalt kommer lokalen ha tre biosalonger och 232 platser. I anslutning till bion kommer man också att öppna en restaurang och ett café.

Biografen, som kommer att vara av högsta klass, blir en så kallad Arthousebiograf med fokus på kvalitetsfilm och kommer att erbjuda en repertoar som kompletterar utbudet på Filmstaden Bergakungen och Biopalatset.

– Göteborg växer, och vi har sedan en tid känt av att vi har för få salonger för att kunna ta emot alla som vill gå på bio- speciellt på helgerna, säger Maria Skoglund, vd på SF Bio. Nu får vi både möjlighet att öka kapaciteten och visa fler föreställningar i Göteborg. Läget är också mycket bra, centralt mitt i Göteborgs kulturella hjärta.

För ytterligare information:

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38
Thomas Dahl, vice vd Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 42

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 28 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt  8 700 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,1 miljon kvm. Wallenstam är också självförsörjande på förnybar energi med drygt 50 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.

Taggar: