SF Bio väljer Svensk NaturEnergi

Wallenstams elbolag Svensk NaturEnergi blir ny elleverantör till SF Bio:s 36 biografer runt om i landet. Avtalet löper på två år och startade den 1 januari 2014.

– Vi är sedan nästan ett år tillbaka självförsörjande på förnybar energi och har en överproduktion. Det gör att det för oss är glädjande att välkomna kunder som SF Bio som gör ett aktivt miljöval, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

SF Bio driver biografer i Sverige på 22 orter med över 32 000 fåtöljer i 244 salonger. Det krävs produktion från cirka tre av Svensk NaturEnergis vindkraftverk för att producera den el som SF Bio behöver till sina anläggningar, vilket är cirka 14 000 000 kWh per år.

– För oss känns det riktigt bra att hitta ett givande och långsiktigt samarbete med en aktör som enbart arbetar med förnybar energi, säger Jan Bernhardsson, vd på SF Bio.

Andra nya större avtalskunder för Svensk NaturEnergi är Avenyfamiljen, en restaurangkedja med restauranger och nattklubbar som Miss Sophie, Yakida, Lounge, Butchers Market samt Bra Bil med sina anläggningar.

Wallenstam har i dagsläget 57 vindkraftverk och tre vattenkraftverk i drift med en total installerad effekt på cirka 118 megawatt.

För ytterligare information :
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 28 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt  8 700 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,1 miljon kvm. Wallenstam är också självförsörjande på förnybar energi med drygt 50 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.

Taggar: