Tornbyggartävling med Chalmers entreprenörskola avgjord

Lag legolasterna vann årets upplaga av Chalmers entreprenörskola och Wallenstams tornbyggartävling. Totalt utmanades Wallenstams lag av 40 studenter från fyra sektioner.  Det vinnande bidraget, ett legotorn på 123 centimeter, kombinerade tävlingens mest kritiska variabler höjd, byggtid, byggmaterial och budget på ett framgångsrikt sätt.

Tävlingen går ut på att bygga det mest robusta och vinstdrivande legotornet. Tornet ska inte bara vara så högt som möjligt, utan också byggas på kortast möjliga tid och använda minsta möjliga mängd byggmaterial, det vill säga lego-klossar. Samtidigt ska det vara stabilt och kunna stå kvar i tio sekunder i ett orkantest, liksom i ett jordbävningstest. Dessutom är estetik och budget viktiga ingredienser.

– Tornbyggartävlingen genomförs nu för andra året i rad och är ett samarbete med Chalmers entreprenörskola för att stödja Knowel. Det skapar stort engagemang internt och ligger väl i linje med vår offensiva satsning på nybyggnation av bostäder, säger Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör på Wallenstam.

Det vinnande laget Legolasterna bestod av Henrik Erlandsson, Linus Appelgren, Anders Mårtensson och Arvid Lindgren. De använde totalt 57 legoklossar till ett 123 centimeter högt torn.

Initiativtagare till tornbyggartävlingen är Knowel en icke vinstdrivande organisation som drivs av masterstudenter vid Chalmers entreprenörskola. Varje år får ett team möjlighet att driva ett projekt inom socialt entreprenörskap. Årets projekt, Knowel Kenya, fokuserar på att minska användandet av hälsofarliga fotogenlampor till förmån för betydligt mer miljövänliga och ändamålsenliga solcellslampor. Projektet har pågått sedan september 2011 och är ett samarbete med det kenyanska universitetet Kisumu Polytechnic.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Bild för fri publicering: www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 26 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och cirka 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,2 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984.