Universeum köper grön el från Wallenstam

Från och med januari 2010 blir Göteborgs populära Science Center Universeum ny elkund till Wallenstam Energi. Bakgrunden till det nya samarbetet är Universeums stora miljöfokus och vilja att köpa helt grön el.

– Vi är stolta över att få samarbeta med Universeum och leverera förnybar el till ett Science Center som är byggt med miljön i fokus och som aktivt arbetar med dessa frågor. Den el vi erbjuder kommer till 100 procent från vindkraft, det är för oss ett sätt att förse våra hyresgäster, oss själva och andra som vill leva klimatklokt med grön el till ett bra pris, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam. Universeum har redan idag en låg energianvändning och är miljödiplomerade av Göteborgs stad. En av anledningarna till det nya samarbetet är att Wallenstam kan garantera 100 procent förnybar el. – Redan när Universeum byggdes var målsättningen att skapa ett Science Center utifrån globala miljöperspektiv. Den energi som alstras av gäster och teknisk apparatur tas tillvara så långt som det är möjligt. Taket är konstruerat för att samla solenergi och en värmepumpanläggning är basen för både kyl- och värmesystemet. För att täcka vårt resterande energibehov vill vi använda miljövänliga alternativ och är glada över att nu kunna inleda ett samarbete med Wallenstam som garanterar grön el, säger Carina Kloek-Motin, driftchef på Universeum. Wallenstam har som mål att 2012 ha en energiproduktion från förnybar el som täcker eget och kunders behov räknat på kWh månadsbehov. För att uppnå det krävs en installerad effekt på 100 megawatt, Wallenstam har idag 11 vindkraftverk i drift med en total effekt på 16,7 megawatt. För ytterligare information: Thomas Dahl, vice Vd, Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 42. www.wallenstam.se

Taggar: