• WALLENSTAM/

Wallenstam AB (publ) Bokslutskommuniké 1 januari-31 december 2016:Substansvärdet ökar med 23 %

Vd Hans Wallenstam och CFO och IR-ansvarig Susann Linde kommenterar resultatet på www.wallenstam.se/presentationer. Filmen publiceras senast kl. 14.30.
Conference call med Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, äger rum kl. 15.30 via www.financialhearings.com. Presentationen finns tillgänglig på www.wallenstam.se/presentationer.

1 JANUARI–31 DECEMBER 2016

• Substansvärdet, exklusive utdelning och återköp, har ökat med cirka 23 % under året.
  • Resultat före skatt uppgår till 4 198 Mkr (3 418) och resultat efter skatt uppgår till 3 348 Mkr (2 754), motsvarande 10,1 kr per aktie (8,3).
  • Förvaltningsresultat fastigheter ökar med 9 % och uppgår till 733 Mkr (672).
  • Orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheter uppgår till 3 470 Mkr (2 507), varav 1 195 Mkr (639) kommer från vår kostnadseffektiva nyproduktion av hyresrätter.
  • Orealiserade värdeförändringar på derivatinstrument uppgår till -130 Mkr (165).
  • Hyresintäkterna ökar 4 % och uppgår till 1 607 Mkr (1 549).
  • Fastigheter har sålts för 1 179 Mkr (2 129) och resulterat i realiserade värdeförändringar om 187 Mkr (204), vilket är 19 % över senaste värdering.
  • Förvärv av fastigheter uppgår till 340 Mkr (1 270) och investeringar i fastigheter uppgår till 2 351 Mkr (1 902).
  • Under perioden har vi byggstartat cirka 850 lägenheter. På bokslutsdagen hade vi cirka 2 000 lägenheter i produktion.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 1,70 kr per aktie (1,50), vilket motsvarar en ökning med 13 %.

1 OKTOBER–31 DECEMBER 2016

• Förvaltningsresultat fastigheter ökar cirka 6 % och uppgår till 169 Mkr (160).
  • –Orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheter uppgår till 1 618 Mkr (627), varav 493 Mkr (204) kommer från nyproduktion av hyresrätter.
  • –Orealiserade värdeförändringar på derivatinstrument uppgår till 248 Mkr (136).
  • –Resultat efter skatt uppgår till 1 701 Mkr (586), motsvarande 5,2 kr per aktie (1,8).
  • Hyresintäkterna ökar och uppgår till 410 Mkr (390).

Kommentar från vd Hans Wallenstam:

”Årets resultat om 4,2 Mdr före skatt visar tydligt att verksamheten fungerar väldigt bra. Det jag särskilt vill lyfta fram
är det faktum att förvaltningsresultatet har ökat med 9 % till 733 Mkr och att de orealiserade värdeförändringarna som kommer från vår kostnadseffektiva nyproduktion har ökat till 1 195 Mkr. Tillsammans är det i år ett värde om 1,9 Mdr
som organisationen själv skapat.”

”Substansvärdestillväxten var cirka 23 % för 2016! Vårt mål i affärsplanen är att ha en genomsnittlig substansvärdes-
tillväxt om minst 10 % per år.”

”Allt sammantaget gör att 2016 var ett mycket bra år för bolaget – men 2017 har förutsättningar att se än bättre ut!”

För fullständig rapport se bifogad PDF.

Denna information är sådan information som Wallenstam är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 februari 2017 kl 14:00 CET.

För ytterligare information:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 37 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 7 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.

Taggar: