Wallenstam AB (publ) Delårsrapport 1 januari–30 september 2016

Vd Hans Wallenstam kommenterar resultatet på www.wallenstam.se/presentationer. Filmen publiceras senast kl. 08.30.

Conference call med Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, och Hans Wallenstam, vd, äger rum kl. 09:30 via www.financialhearings.com. Presentationen finns tillgänglig på www.wallenstam.se/presentationer.

1 JANUARI–30 SEPTEMBER 2016

• Förvaltningsresultat fastigheter ökar med 10 % och uppgår till 564 Mkr (512).
  • Orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheter uppgår till 1 852 Mkr (1 880),
    varav 702 Mkr (435) kommer från nyproduktion av hyresrätter.
  • Orealiserade värdeförändringar på derivatinstrument uppgår till -378 Mkr (30).
  • Resultat efter skatt uppgår till 1 646 Mkr (2 167), motsvarande 5,0 kr per aktie (6,5).
  • Hyresintäkterna ökar och uppgår till 1 197 Mkr (1 159).
  • Fastigheter har sålts för 730 Mkr (1 850) och resulterat i realiserade värdeförändringar om 113 Mkr (144),
    vilket är 18 % över senaste värdering.
  • Förvärv av fastigheter uppgår till 133 Mkr (1 233) och investeringar i fastigheter uppgår till 1 641 Mkr (1 328).
  • Tillväxttakten i substansvärdet, exklusive utdelning och återköp, på rullande helår uppgår till drygt 16 %.
  • På bokslutsdagen hade vi drygt 1 600 lägenheter i produktion.

1 JULI–30 SEPTEMBER 2016

• Förvaltningsresultat fastigheter ökar med 13 % och uppgår till 214 Mkr (190).
  • Orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheter uppgår till 237 Mkr (169),
    varav 141 Mkr (133) kommer från nyproduktion av hyresrätter.
  • Orealiserade värdeförändringar på derivatinstrument uppgår till -13 Mkr (-130).
  • Resultat efter skatt uppgår till 319 Mkr (185), motsvarande 1,0 kr per aktie (0,6).
  • Hyresintäkterna ökar och uppgår till 408 Mkr (387).

Kommentar från vd Hans Wallenstam:

”Resultatet för kvartal tre och för de första nio månaderna av 2016 känns bra och ligger i linje med affärsplanen. Förvaltningsresultatet ökar med drygt 10 % för de första nio månaderna, och cirka 13 % jämfört med samma kvartal 2015. Ökningen är främst en effekt av vårt arbete med att effektivisera förvaltningen och att nyproduktioner kommit in i drift.”

”Av fastigheternas värdeökning under de tre första kvartalen 2016 kommer drygt 700 Mkr, motsvarande cirka 40 %, från vår nyproduktion, något som känns tryggt gällande värdeökningar i framtiden. Sammantaget ger det en substansvärdestillväxt på rullande helår om drygt 16 %.”

”Vi har fullt fokus på att investera cirka 3 Mdr om året i nya projekt. Mot bakgrund av att fastighetsmarknaden är väldigt het just nu känns det bra med inriktningen som vi valt – att skapa värdetillväxt och resultat genom vår nyproduktion.”

För fullständig rapport se bifogad PDF.

För ytterligare information:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 35 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 7 600 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.

Taggar: