Wallenstam bygger nytt på Östermalm, bostadsministern på plats för ett första spadtag

Idag tar bostadsminister Stefan Attefall ett första spadtag för Wallenstams nybyggnation av 61 bostadsrätter på Grev Turegatan 8 mitt i centrala Stockholm. Efter 185 mindre sprängningar är nu den äldre fastigheten näst intill riven för att ge plats åt Wallenstams nybyggnation med beräknad säljstart årsskiftet 2013/2014.

Att bidra till nya hem är centralt för oss. I detta projekt bidrar vi dessutom till förtätning och stadsutveckling mitt i hjärtat av Stockholm. Projektet i sig är unikt, en nybyggnation vid ett av Stockholms mest populära shoppingstråk med tunnelbana under fastigheten och intilliggande fastigheter på tre sidor, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Förutom bostäder kommer fastigheten också att inrymma butiker på första våningen samt ett garage med cirka 30 parkeringsplatser. Totalt sett ökar bostads- och butiksytan i nybyggnationen med drygt 3 600 kvadratmeter jämfört med den tidigare fastigheten.

Den första inflyttningen är planerad till december 2013. Till och med dagens datum har 504 lastbilstransporter med sten körts bort från Grev Turegatan 8 för att ge plats åt den nya fastigheten som ritats av Vera Arkitekter.

– Vi har ritat en byggnad som speglar sin tid samtidigt som den inordnar sig i ett historiskt sammanhang. En arkitektur i betong och glas, inspirerad av Östermalms rikt skulpterade fasader från förra sekelskiftet, Tobias Nissen, Vera Arkitekter.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Bild för fri publicering: www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 27 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och cirka 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,2 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984.

.