Wallenstam delårsrapport 1 jan–30 jun 2019: Över 3 000 lägenheter i produktion

Hans Wallenstam, vd, samt Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, kommenterar resultatet på www.wallenstam.se/presentationer. Filmen publiceras senast kl. 08.30.
Conference call med Susann Linde äger rum kl. 09.45 via www.financialhearings.com. Presentationen finns tillgänglig på www.wallenstam.se/presentationer.

1 JANUARI–30 JUNI 2019

•  Substansvärdet per aktie uppgår till 83,70 kr (77,60), vilket innebär en ökning om 1,40 kr per aktie i perioden.
  •  Förvaltningsresultat fastigheter ökar med 18 % och uppgår till 547 Mkr (462).
  •  Hyresintäkterna ökar med drygt 6 % och uppgår till 1 001 Mkr (942).
  •  Byggnation av fastigheter uppgår till 1 596 Mkr (965).
  •  På bokslutsdagen hade vi 3 098 lägenheter i produktion.
  •  Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgår till 549 Mkr (885).
  •  Resultat före skatt uppgår till 712 Mkr (1 346) och resultat efter skatt uppgår till 575 Mkr (1 310), motsvarande 1,8 kr per aktie (4,0).

1 APRIL–30 JUNI 2019

•  Förvaltningsresultat fastigheter ökar med 17 % och uppgår till 287 Mkr (245).
  •  Hyresintäkterna ökar med 6 % och uppgår till 503 Mkr (475).
  •  Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgår till 264 Mkr (759).
  •  Resultat efter skatt uppgår till 235 Mkr (1 000), motsvarande 0,7 kr per aktie (3,1).

Kommentar från vd Hans Wallenstam:

”Våra hyresintäkter ökar, driftnettot förbättras och överskottsgraden uppgår till närmare 76 %. Förvaltningsresultatet fortsätter att öka, under första halvåret med 18 %. Vi fortsätter att leverera fina siffror genom effektiv förvaltning, kostnadseffektiv nyproduktion och framgångsrik uthyrning. Dessutom med en fortsatt mycket stabil finansiell position – en soliditet på 43 % och en belåningsgrad på 46 %.”

”Vår position som hyresrättsproducent är stark och vi har en hög produktionstakt, just nu över 3 000 lägenheter under byggnation. Vår flexibla affärsmodell som ger möjlighet att snabbt anpassa oss till förändringar på marknaden har visat sig vara en viktig framgångsfaktor i den utveckling vi sett de senaste åren gällande bostadssektorn och byggbranschen.”

För fullständig rapport se bifogad PDF.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juli 2019 klockan 08:00.

Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm, och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 49 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar energi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.