Wallenstam delårsrapport 1 jan–31 mar 2019: Stark start på nya affärsplanen

Hans Wallenstam, vd, samt Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, kommenterar resultatet på www.wallenstam.se/presentationer. Filmen publiceras senast kl. 08.30.
Conference call med Susann Linde äger rum kl. 09.30 via www.financialhearings.com. Presentationen finns tillgänglig på www.wallenstam.se/presentationer.

1 JANUARI–31 MARS 2019

• Substansvärdet per aktie uppgår till 83,60 kr (75,80), vilket innebär en ökning om 1,30 kr per aktie i kvartalet och totalt 4,40 kr per aktie hittills under affärsplanen, där målet är en ökning om 40 kr per aktie till och med 2023.
  • Förvaltningsresultat fastigheter ökar med 20 % och uppgår till 260 Mkr (217).
  • Hyresintäkterna ökar med drygt 6 % och uppgår till 497 Mkr (467).
  • Byggnation av fastigheter uppgår till 770 Mkr (451).
  • På bokslutsdagen hade vi 2 933 lägenheter i produktion.
  • Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgår till 285 Mkr (126).
  • Resultat före skatt uppgår till 416 Mkr (397) och resultat efter skatt uppgår till 340 Mkr (310), motsvarande 1,1 kr per aktie (1,0).

Kommentar från vd Hans Wallenstam:

”Resultatet för kvartalet ligger i linje med vår plan. Vårt förvaltningsresultat har ökat med cirka 20 % jämfört med samma kvartal förra året och vi har skapat substansvärde som adderar ytterligare 1,30 kronor per aktie – totalt 4,40 kronor hittills – på väg mot vårt mål om en substansvärdesökning om 40 kronor per aktie till och med 2023.”

”I mars startade vi det största projektet i Wallenstams historia, Kallebäcks Terrasser. Här har vi en strävan att bygga blandstad med 1 800 lägenheter, kontorsarbetsplatser, butiker och skola, med mera. Vi är starka finansiellt och planerar för investeringar om cirka 3 Mdr per år i nya bostäder och vi har även kommersiella projekt i planeringsstadiet, som kan tillföra mer lokalyta i centrala lägen i stan.”

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 maj 2019 klockan 08:00.

För fullständig rapport se bifogad PDF.

Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm, och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 47 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar energi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.