Wallenstam delårsrapport 1 januari–30 juni 2018: Välpositionerade för framtiden

Hans Wallenstam, vd, samt Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, kommenterar resultatet på www.wallenstam.se/presentationer. Filmen publiceras senast kl. 08.30.

Conference call med Susann Linde äger rum kl. 09.30 via www.financialhearings.com. Presentationen finns tillgänglig på www.wallenstam.se/presentationer.

1 JANUARI–30 JUNI 2018

• Tillväxttakten i substansvärdet på rullande helår, exklusive utdelning och återköp, uppgår till 10,5 %.
  • Förvaltningsresultat fastigheter ökar med 18 % och uppgår till 462 Mkr (391).
  • Hyresintäkterna ökar med närmare 14 % och uppgår till 942 Mkr (829).
  • Byggnation av fastigheter uppgår till 965 Mkr (1 179).
  • På bokslutsdagen hade vi 1 760 lägenheter i produktion.
  • Orealiserade värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgår till 892 Mkr (1 638).
  • Resultat före skatt uppgår till 1 346 Mkr (1 818) och resultat efter skatt uppgår till 1 310 Mkr (1 447), motsvarande 4,0 kr per aktie (4,4).
  • I syfte att anpassa koncernen för kommande nya företagsbeskattningsregler har räntederivat med undervärden om 776 Mkr förtidslösts, vilket påverkar resultat före orealiserade värdeförändringar och nedskrivningar men inte totalt resultat.

1 APRIL–30 JUNI 2018

• Förvaltningsresultat fastigheter ökar med drygt 22 % och uppgår till 245 Mkr (200).
  • Hyresintäkterna ökar med drygt 14 % och uppgår till 475 Mkr (415).
  • Orealiserade värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgår till 766 Mkr (1 269).
  • Resultat efter skatt uppgår till 1 000 Mkr (907), motsvarande 3,1 kr per aktie (2,8).

Kommentar från vd Hans Wallenstam:

”Återigen kan jag presentera ett mycket bra resultat, verksamheten fungerar väl och siffrorna pekar åt rätt håll, till exempel har förvaltningsresultatet stigit drygt 22 % jämfört med samma kvartal förra året.”

”Det råder en oerhört stor efterfrågan på de hyresrätter vi producerar, och det är ett högt tryck på våra kommersiella lokaler. Vi har starka finanser, med en soliditet om 44 %, och vi har säkrat en låg ränta för många år framåt. Vi bygger kostnadseffektivt med kvalitet och vi har en effektiv organisation för förvaltning, uthyrning och kundservice med medarbetare som är oerhört engagerade och kunniga.”

För fullständig rapport se bifogad PDF.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 juli 2018 klockan 08:00.

Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 43 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med 64 egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.