Wallenstam delårsrapport 1 januari-31 mars 2015

Vd Hans Wallenstam och CFO och IR-ansvarig Susann Linde kommenterar resultatet på www.wallenstam.se/presentationer.
Conference call med Susann Linde äger rum kl. 09.30 via www.financialhearings.com

1 januari- 31 mars 2015

• Förvaltningsresultat fastigheter uppgår till 150 Mkr (138), en ökning med 9 %.
  • Orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheter uppgår till 174 Mkr (111), varav nyproduktion utgör 120 Mkr (47), och värdeförändringar på derivatinstrument uppgår till -138 Mkr (-206).
  • Resultat efter skatt uppgår till 159 Mkr (177) och vinst per aktie till 1,0 kr (1,1).
  • Hyresintäkterna för första kvartalet 2015 uppgår till 382 Mkr (399).
  • Investeringar i projekt uppgår till totalt 1 144 Mkr (423).
  • Tillväxttakten i substansvärdet, exklusive utdelning och återköp, på rullande helår uppgår till 3,8 %.
  • På bokslutsdagen hade vi cirka 1 500 lägenheter i produktion.

Jämförelser inom parantes avser motsvarande period föregående år om inget annat anges.

Kommentar från vd Hans Wallenstam:

”Wallenstams utveckling fortsätter i samma positiva riktning som 2014. Förvaltningsresultatet ökar med närmare 10 % och värdeförändringarna på fastigheter uppgår till 174 Mkr. Hela värdeökningen kommer från vårt eget arbete med nyproduktion och förädling av fastigheter. Bostadsrättsförsäljningarna har gått bra och det har varit en stor efterfrågan på vår produkt med ett resultat om 80 Mkr för kvartalet. Bolagets verksamhet utvecklas helt rätt.

Under första kvartalet har vi arbetat mycket med vår projektportfölj, för att ytterligare säkerställa våra framtida projektmöjligheter. Våra nybyggnationsprojekt löper på enligt plan och vi har nu cirka 1 500 lägenheter i pågående produktion. Vi älskar staden och vill bygga mer!”

För en fullständig rapport se bifogad PDF.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2015 klockan 08:00.

Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 30 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 600 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 67 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.