Wallenstam emitterar gröna obligationer om 500 Mkr

Wallenstam har emitterat gröna obligationer under sitt MTN-program och nyligen lanserade gröna ramverk. Emissionen omfattar 500 Mkr med en löptid om två år och med en rörlig ränta om 3M STIBOR + 75 punkter. Obligationerna är icke säkerställda.

Det gröna ramverket beskriver bland annat vilka typer av projekt och tillgångar som kan finansieras med hjälp av gröna obligationer. Ramverket har granskats av det oberoende analysinstitutet Cicero (Center for International Climate Research) och fått det högsta betyget, Dark Green.

Obligationslikviden från denna emission kommer att användas till refinansiering av Wallenstams 66 vindkraftverk.

- Det har varit ett väldigt stort intresse för vår gröna obligation, vilket naturligtvis känns mycket bra. Vi ser hållbarhet som ett viktigt fokusområde, och jag är stolt över att vi sedan 2013 är självförsörjande på förnybar energi. Mer grön finansiering ser jag som både naturligt och positivt för Wallenstams del, säger Hans Wallenstam, vd.

Obligationerna kommer att noteras på Nasdaq Stockholm Sustainable Bonds List. Svenska Handelsbanken har agerat emissionsinstitut.

De deltagande investerarna är Catella Fondförvaltning, Cliens Kapitalförvaltning, Danske Capital, Handelsbanken Fonder, Lannebo Fonder, Simplicity, Storebrand/SPP, Swedbank Robur och Öhman Fonder.

Mer information om Wallenstams gröna obligationer finns på www.wallenstam.se/greenbonds.

För ytterligare information:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm, och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 47 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar energi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.