Wallenstam får markanvisning i Barkarby, Stockholm

Wallenstam är en av de byggherrar som framöver ska vara med och bidra till utvecklingen av Barkarbystaden i Järfälla kommun, Stockholm. Nyligen tecknades ett ramavtal med Järfälla Kommun som omfattar Wallenstams planer för nybyggnation av drygt 400 lägenheter i Barkarbystaden, varav 240 planeras byggstarta under 2012.

– Ett projekt som Barkarbystaden är spännande, boende, handel och utbildning ska samsas och närheten till naturen tas till vara. Dessutom är det helt i linje med vår ambition att bidra till en aktiv stadsutveckling på de orter där vi är verksamma, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Wallenstam arbetar nu vidare med detaljplanen för området. Samrådsutställning är planerad till sommaren 2011 och antagande av detaljplanen förväntas ske i slutet av 2011.

Thomas Dahl, vice vd Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 42

Bild för fri publicering:
www.wallenstam.se/pressbilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 22 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 000 hushåll och cirka 2 000 kommersiella kontrakt. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1,2 miljon kvm vilket ger cirka 1,4 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att vara självförsörjande på el 2012. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984. Wallenstams övergripande mål för verksamheten är att substansvärdet per aktie ska uppgå till 300 kr 2012.