Wallenstam finalist i tävlingen Årets Stockholmsbyggnad 2009

Igår utsågs Wallenstams nybyggnationer Skärgårdsbåten/Henriksdalskajen till en av tio finalister bland de nomineringar stockholmarna själva gjort i tävlingen Årets Stockholmsbyggnad. Juryn representerar engagerade personer som brinner för Stockholm på olika sätt och med olika bakgrund.

– Det är naturligtvis väldigt trevligt att bli nominerade i en tävling som denna där nybyggnation står i fokus och invånarna själva är med och röstar fram vem som blir vinnare. Att våra nyproduktioner Skärgårdsbåten och Henriksdalskajen nomineras är nästan symboliskt för oss då det var just i Hammarby sjöstad som vi 2004 återupptog vår nybyggnation efter flera års uppehåll, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Tävlingen Årets Stockholmsbyggnad ska bli ett årligen återkommande pris där man kan nominera och rösta fram stora och små byggnader i Stockholm stad. Stadsbyggnadsnämnden beslutade att instifta priset med anledning av att man tidigare har saknat ett byggnadspris som uppmärksammar nybyggnation. Den 23 juni avslöjas vinnaren för årets Stockholmsbyggnad 2009.

För ytterligare information: Thomas Dahl, vice Vd, Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 42.

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 21 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 10 500 hushåll och cirka 2 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1,2 miljon kvm vilket ger cirka 1,4 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att vara självförsörjande på el 2012. Koncernens B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984. Wallenstams övergripande mål för verksamheten är att substansvärdet per aktie ska uppgå till 300 kr 2012.