Wallenstam genomför strukturaffär med Castellum

Avtal har idag tecknats mellan Wallenstam och Castellum avseende en strukturaffär som omfattar kommersiella fastigheter i Göteborg och Mölnlycke. En av fastigheterna som Wallenstam förvärvar ligger i anslutning till bolagets pågående stadsutvecklingsprojekt i Kallebäck, Göteborg. Den andra fastigheten ligger i Mölnlycke centrum, i det område som ska utvecklas i samband med den nya tågsträckningen mellan Göteborg och Stockholm.

– Det är väldigt trevligt att kunna genomföra denna affär med Castellum. En av fastigheterna vi förvärvar ligger precis intill vårt stadsutvecklingsprojekt ”Kallebäcks Terrasser”, där vi totalt kommer att bygga cirka 2 000 lägenheter. Den fastighet som vi nu köper omfattar främst lager- och kontorsytor och är i princip fullt uthyrd, säger Hans Wallenstam, vd.

Wallenstam köper fastigheterna Göteborg Kallebäck 3:4 och Härryda Hönekulla 1:571, med en total uthyrningsbar yta om cirka 35 100 kvm, för ett överenskommet fastighetsvärde om drygt 350 Mkr. Fastigheterna som Wallenstam säljer är Göteborg Krokslätt 20:6 samt del av Göteborg Krokslätt 154:6 (blivande fastigheten Göteborg Krokslätt 154:8) med tillhörande kommersiell byggrätt, med en total uthyrningsbar yta om drygt 9 300 kvm, för ett överenskommet fastighetsvärde om drygt 290 Mkr, vilket är knappt 30 % över värdering. Samtliga fastigheter köps och säljs genom bolag och tillträde sker den 15 december 2017.

Den del av fastigheten Göteborg Krokslätt 154:6 som inte omfattas av affären, utgör idag en projektfastighet där Wallenstam planerar att bygga cirka 200 lägenheter med inslag av kommersiella ytor i gatuplan.

Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 37 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 7 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.