Wallenstam har 35 vindkraftverk i drift

I fredags invigdes vindkraftsparken Thomas Dahl (Vettåsen/ Mårtensklack) med tio verk i Sandvikens och Ockelbo kommuner. Wallenstam har som tradition att namnge sina vindkraftsparker efter de medarbetare som har arbetat flest år i bolaget. De tio verken vid Vettåsen/Mårtensklack har sammanlagt en installerad effekt om 23 megawatt. Det gör att Wallenstam nu uppnår nästan 70 % av målet att vid utgången av 2013 vara självförsörjande på förnybar energi för egen och kunders räkning. För att nå målet krävs en installerad effekt om 100 megawatt.

Wallenstam har efter driftsättningen av Vettåsen/Mårtensklack totalt 35 vindkraftverk och tre vattenkraftverk i drift med en sammanlagd installerad effekt på 69 megawatt.

– Vår vindkraftsatsning bygger på en stark vilja att kunna förse våra kunder och oss själva med miljövänlig energi och samtidigt få kontroll på en av våra största kostnadsposter. Namngivningen är ett bevis på uppskattning, de medarbetare som hittills har fått vindkraftsprojekt namngivna efter sig har i snitt arbetat nästan 29 år i bolaget, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

För närvarande har Wallenstam två parker med totalt elva verk under byggnation, dessa är Middagsberget i Bergs kommun, Jämtland samt Gunnarby i Uddevalla kommun, Bohuslän. Den installerade effekten här kommer att uppgå till drygt 27 megawatt. Det gör att Wallenstam totalt sett har vindkraftverk i drift och under byggnation motsvarande 96 megawatt.

– Nästa projekt som driftsätts är Middagsberget med tre verk. Vi räknar med att detta kommer att ske vid årsskiftet, säger Hans Wallenstam.

För ytterligare information:

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Bild för fri publicering: www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 27 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och cirka 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,2 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984.

.

Taggar: