Wallenstam investerar 300 Mkr i vindkraftverk i Jämtland

Som ett led i satsningen på förnyelsebar energi investerar Wallenstam nu cirka 300 Mkr i vindkraftverk i Jämtland. Totalt ska 13 vindkraftverk placeras vid Stenstjärnåsen, Rätan-Digerberget samt Middagsberget. Byggnationen kommer att ske i etapper och markarbetena planeras till sommaren 2008.

Wallenstams satsning på vindkraftverk i Jämtland är ett steg i företagets strategi att bli självförsörjande på förnyelsebar energi. De 13 vindkraftverken i Jämtland kommer att ägas till 75 procent av Wallenstam och till 25 procent av Triventus AB.

Avtalet mellan Wallenstam och Enercon AB, som levererar verken, har nyligen undertecknats och leverans av verken är beräknad till sommaren 2009 samt 2010. Totalt kommer de 13 vindkraftverken att ha en total effekt på 26 MW.

– Det är glädjande att avtalet med Enercon nu är klart för de 13 vindkraftverken i Jämtland. Samarbetet är ytterligare ett steg i vår strategi att bli självförsörjande på förnyelsebar energi före 2012, samt kunna erbjuda våra kunder egenproducerad miljövänlig energi till bästa pris, säger Hans Wallenstam, Vd Lennart Wallenstam Byggnads AB.

De 13 vindkraftverken kommer att fördelas med fem verk vid Stenstjärnåsen, fem vid Rätan – Digerberget och tre vid Middagsberget.

Detta är finansiell information som skall offentliggöras och lämnas till Finansinspektionen enligt lag. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 mars klockan 14.20.