Wallenstam investerar 60 Mkr i två vindkraftverk i Dalarna

Som ett led i satsningen på förnyelsebar energi har Wallenstam investerat i två vindkraftverk vid Silkomhöjden i Dalarna, mellan Ludvika och Vansbro. Verken, som är av märket Enercon, har Wallenstam köpt av Eolus Vind och investeringen uppgår till drygt 60 Mkr.
Wallenstam räknar med att verken tas i drift i november månad i år.

Wallenstams satsning på vindkraftverk i Dalarna är ett steg i företagets strategi att bli självförsörjande på förnyelsebar energi. De två vindkraftverken i Dalarna är placerade mellan Ludvika och Vansbro och ägs till 100 procent av Wallenstam.

Verken beräknas att tas i drift i november månad i år och kommer tillsammans att ha en total effekt på 4 MW.

– Investeringen i vindkraftverken i Dalarna är ytterligare ett steg i vår strategi att bli helt självförsörjande på förnyelsebar energi före 2012. Vår satsning på vindkraft har nu tagit ordentlig fart och vi har flera spännande vindkraftsprojekt som ligger långt framme i processen, säger Hans Wallenstam, Vd Lennart Wallenstam Byggnads AB.

Wallenstams två vindkraftverk i Dalarna är Enerconverk (E-82) om 2 MW med 82 meters rotordiameter.