Wallenstam investerar i Järvalyftet

I går var det byggstart för Wallenstams investering i förnyad stadsmiljö i Husby, i Järvaområdet i Stockholm. Wallenstam, som är den största privata värden i området, ser investeringen som ett centralt led i arbetet med att bidra till ökad trygghet och trivsel.

”Trivsamt boende är så mycket mer än en attraktiv fastighet. Det kringliggande området har också stor betydelse. Därför strävar vi efter att skapa en närmiljö där man trivs, vill bo och leva”, säger Mathias Aronsson Metzner, VD för Wallenstam Bostad AB, som är den första privata värden att investera i Järvalyftet.

Rent konkret kommer Wallenstam bland annat att skapa öppna och ljusa gångstråk samt grönskande uteplatser som inbjuder till liv och rörelse. Även fastigheterna omfattas av investeringen. Husen kommer exempelvis att få nya hel-glasade entréer och nya tvättstugor samt renoverade trapphus och fasader. Projektet väntas pågå under de kommande sju åren.

Investeringen i Järva är ett centralt led i Wallenstams arbete med att bidra till ökad trygghet och trivsel i samhället. Utöver satsningen på förnyelse av stadsmiljön har Wallenstam bland annat sponsrat en fältassistent i Husby. Wallenstam har också startat fotbollsskolor för ungdomar i Husby. Därtill har företaget, som första privata hyresvärd, ingått avtal med de kommunala fastighetsbolagen om anslutning till Störningsjouren, så att Wallenstams hyresgäster i Husby kan få hjälp omgående om de upplever sig störda av sina grannar.

”Den här typen av långsiktigt samhällsansvar är bra för alla parter. Det bidrar till en bättre samhälls- och närmiljö, något som skapar nöjdare hyresgäster, vilket i sin tur är bra för företaget”, säger Mathias Aronsson Metzner.

Stockholm den 7 december 2007

Lennart Wallenstam Byggnads AB (publ)

Frågor med anledning av pressmeddelandet besvaras av:
Ulf Ek, Finans- och informationsdirektör, tel: 031-20 00 00 alt 0705-17 11 37
Mathias Aronsson Metzner, VD för Wallenstam Bostad AB, tel: 08-720 00 00 alt 0706-48 04 72