Wallenstam investerar i Mölnlycke

Wallenstam köper en central fastighet i Mölnlycke genom bolag för ett underliggande fastighetsvärde om 145,5 Mkr. Den totala ytan uppgår till cirka 7 650 kvadratmeter, varav bostadsytan för de 46 lägenheterna omfattar 2 750 kvadratmeter. Större kommersiella hyresgäster är bland andra Axfood och Coop.

– Härryda är en expansiv och populär närkommun i Göteborgsregionen. Den förvärvade fastigheten har ett strategiskt läge i Mölnlycke centrum. Vi har som ambition att förvärvet tillsammans med vår övriga satsning i Mölnlycke ska bidra till en positiv stadsutveckling i kommunen, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam AB.

Wallenstam äger sedan tidigare ett flertal fastigheter i Mölnlycke och kommer inom kort tillföra lite drygt 100 nya lägenheter genom nybyggnation i centrala Mölnlycke.

Den nyförvärvade fastigheten, som har förvärvats av Profi Fastigheter AB, tillträds per dagens datum och har följande adresser: Biblioteksgatan 7-15, Centralvägen 14, Ekdalavägen 3 och Råda Torg 3.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38
Thomas Dahl, vice vd Wallenstam AB och ansvarig för region Göteborg tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 42

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 24 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 000 hushåll och cirka 2 000 kommersiella kontrakt. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,2 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984. Wallenstams övergripande mål för verksamheten är att substansvärdet per aktie ska uppgå till 300 kr 2013.