Wallenstam köper cityfastigheter i Göteborg

Wallenstam utökar sin kommersiella portfölj och köper nio kommersiella fastigheter i Göteborgs innerstad med en total yta på 12 000 kvadratmeter för ett fastighetsvärde om 386 Mkr. Fastigheterna tillträddes per månadsskiftet.

Samtliga nio fastigheter ligger i Göteborgs mest centrala delar, Inom Vallgraven. Bland de större hyresgästerna märks bland andra Granit, Linderoths mediaproduktion, Resekonsulterna och Stuk.

– Dessa fina fastigheter kompletterar vårt kommersiella bestånd väldigt väl. Förvärvet ger oss ökade möjligheter att bidra till den centrala stadsutvecklingen för att göra Göteborgs innerstad än mer attraktiv och levande, säger Thomas Dahl, vice vd för Wallenstam.

Fastigheterna är:

• Inom Vallgraven 23:4-23:7, Södra Larmgatan 10, 12, 14, 16 och Vallgatan 15,17 19, 21
  • Inom Vallgraven 32:2, Vallgatan 3
  • Inom Vallgraven 32:8, Vallgatan 5, Magasinsgatan 15
  • Inom Vallgraven 32:12-32:14, Magasinsgatan 19, Södra Larmgatan 2, Kaserntorget 8-9, Magasinsgatan 17.

För ytterligare information och bilder:

Thomas Dahl, vice vd Wallenstam AB (publ) med ansvar för Region Göteborg tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 42.
www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 28 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,1 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam är också självförsörjande på förnybar energi med drygt 50 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984.