Wallenstam köper mark för bostadsbyggande i Åby Stallbacken

Wallenstam har tecknat avtal med Åby Travsällskap om förvärv av mark inom Åby Stallbacken i Mölndal till en summa av drygt 128 Mkr. Marken som tidigare varit en del av Åbytravets område skapar möjlighet till nyproduktion av ca 350 lägenheter.

– Den här affären innebär en ökning av möjliga byggrätter i ett attraktivt område där vi redan är etablerade. Totalt möjliggör det en byggnation av 530 lägenheter i området, vilket är ett steg mot vårt mål att bygga i snitt 1 500 lägenheter per år, säger Thomas Dahl, vvd för Wallenstam AB.

Wallenstam tillträder marken tidigast den 7 januari 2015 och byggnationen av lägenheterna beräknas starta under 2015. Markens boarea uppgår till ca 22 000 kvm.

Runt det gamla stallområdet vid Åby travbana i Mölndal planeras ett nytt, modernt och spännande bostadsområdet i parkliknande miljö. Wallenstam har sedan tidigare planer på att bygga 180 lägenheter i området.

Åby är en populär stadsdel i Mölndals stad, norr om Söderleden och väster om E6. Stadsdelen består av flerbostadshus, radhus och villor, i området finns också ett stort fritidscentrum och närhet till natur.

Wallenstam och Åby har även tecknat en avsiktsförklaring angående ett sponsorsamarbete, villkoren för samarbetet kommer att fastställas under hösten.

– Vi ser det här som en god affär för båda parter, som kan utveckla såväl området som intresset för hästar, säger Nils Andréasson, VD för Åby Travsällskap.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 29 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 8 100 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 65 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.