Wallenstam köper tillbaka Hebaposten

Vid ett förvärv av bostadsfastigheter i Nacka före jul använde Wallenstam en post Heba-aktier som dellikvid. I samband med förvärvet garanterade Wallenstam att säljaren av bostadsfastigheterna, JM AB, skulle erhålla 290 Mkr för aktieposten senast den 30 juni 2009. Wallenstam har valt att förvärva aktieposten i Heba per dagens datum för de utlovade 290 Mkr.

– Hebas fastighetsstruktur med bara bostadsfastigheter anser vi är en trygg placering i rådande konjunktur. Genom att köpa tillbaka posten nu får vi också del av aktieutdelningen. På längre sikt föredrar vi dock direkt ägande i fastigheter framför indirekt, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Wallenstam avser att avyttra aktieposten via företaget Plus Q AB (Johan Nordenson). Aktieposten motsvarar 13,25% av det totala antalet Heba-aktier (7,0% av rösterna).

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 maj 2009 klockan 14.30.