Wallenstam med i utvecklingen av Centralenområdet

Wallenstam har fått förtroendet att vara med och utveckla både bostäder och kommersiella ytor i centralenområdet där Göteborgs stad arbetar med en överdäckning av Götaleden. Wallenstams markanvisning omfattar totalt 20 000 kvadratmeter, varav hälften utgör bostäder och hälften kommersiella ytor. Stadens målbild för området är att tillskapa 400 bostäder samt kontor- och butikslokaler i en ny stadsdel med kvartersstruktur. Nu har samtliga fyra involverade byggherrar gemensamt beslutat om parallella uppdrag för de arkitektkontor som ska ta fram olika förslag till utformning av området.

Överdäckningen av Götaleden kommer att ge plats för ny kvartersbebyggelse, ett viktigt steg mot en tät och blandad stad. Detaljplanen kommer att omfatta fyra kvarter om totalt cirka 80 000 kvadratmeter. De utvalda arkitektfirmor som byggherrarna gemensamt har beslutat om för utformning och förslag avseende kvartersbebyggelse och överdäckning av Götaleden är Polyform Arkitekter Köpenhamn, Gehl Architects Köpenhamn, EGA Paris och White Arkitekter Göteborg.

– Vi ser mycket positivt på att ha fått förtroende från staden att utveckla både bostäder och kommersiell verksamhet här. Det är ett komplext stadsbyggnadsuppdrag och en central, attraktiv plats med stor utvecklingspotential. Vi ser fram emot ett givande samarbete tillsammans med staden och andra involverade aktörer, säger Thomas Dahl, vice vd för Wallenstam.

I dagsläget finns i stort inga bostäder i Centralenområdet, det nya planområdet kommer att innebära ett välbehövligt tillskott av bostäder i denna del av staden.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38
Thomas Dahl, vice Vd med ansvar för region Göteborg tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 42

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 30 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 600 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 67 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.