Wallenstam och Hyresgästföreningen i Stockholm har enats om hyresöverenskommelse

Wallenstam och Hyresgästföreningen i Stockholm har enats om en tvåårig hyresöverenskommelse.

"Vi har mot bakgrund av den tid som råder i samhället strävat efter att göra en överenskommelse med hyresgästföreningen och nu är vi överens. Överenskommelsen om höjning för 2024 är i genomsnitt för bruksvärdeshyra knappt 5,1 procent samt i genomsnitt för presumtionshyra 3,7 procent. Hyreshöjningen täcker inte kostnadsökningarna, vi har ändå valt att komma överens på denna nivå för att hyresgästerna ska få ett besked om sin kommande hyra", säger vd Hans Wallenstam.

Hyresgästföreningen har visat att de vill förhandla lokalt, vilket har varit framgångsrikt.

För att ytterligare skapa en förutsägbarhet har vi också kommit överens om hyresnivåerna för 2025. För detta år kommer den genomsnittliga höjningen bli för bruksvärdeshyra 4,68 procent och för presumtionshyra 2,8 procent.

Hyresöverenskommelsen avser cirka 4 500 lägenheter i Stockholm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ), tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38, elisabeth.vansvik@wallenstam.se

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 63 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 800 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,4 miljoner kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.