Wallenstam och Svensk NaturEnergi i samarbete med Eco Now

Wallenstam och Svensk NaturEnergi stödjer Eco Now House, ett projekt som undersöker hur långt det går att ta begreppet hållbart boende utifrån ett renoveringsperspektiv. Ett radhus från 1968 görs om till ett av Sveriges mest moderna Eko-hus och följs i realtid samtidigt som en familj på fem personer bor i huset. Nu till helgen, den 12-13 juni visas projektet under Eco Now-mässan, en stor miljöutställning mitt i Kungsträdgården i Stockholm, med syfte att inspirera till en mer medveten och hållbar konsumtion.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med Svensk NaturEnergi och Wallenstam. Grön el är ett av de mest självklara inslagen i ett hållbart boende och ekohusprojekt. Det gjorde att det var ett enkelt val för projektet, säger Anders Hallström, initiativtagare och projektledare för Eco Now.

Under Eco Now-mässan den 12-13 juni har samtliga utställare någon koppling till att leva mer hållbart inom allt från livsstil, mat till byggnation och samhällsprojekt. Eco Now House kommer att visas med möjlighet till en virtuell vandring inne i själva huset.

– Miljö- och hållbarhetsfrågor är viktiga för oss och vi ser Eco Now som en intressant hållbarhetssatsning på flera sätt. Vi arbetar dels kontinuerligt med att identifiera nya lösningar inom miljöteknik, dels är vårt dotterbolag Svensk NaturEnergi ett hållbart alternativ för de som väljer ren el från den svenska naturen, säger Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör på Wallenstam.

Eco Now arrangeras i år för sjätte året i rad och efter fem år inomhus flyttar Sveriges största miljömässa och festival till Kungsträdgården i Stockholm 12-13 juni. Utöver Wallenstam och Svensk NaturEnergi medverkar bland andra Krav, Nissan Leaf, SJ, Stockholm Vatten, Tre med flera.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38
Anders Hallström, Eco Now tel. 070-428 49 68

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 30 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 600 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 67 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.