Wallenstam planerar nya bostäder i Kvillebäcken, Göteborg

Wallenstam, NCC och Älvstranden Utveckling har nu undertecknat ett avtal avseende samarbetet att utveckla området Kvillebäcken på Hisingen i Göteborg. Exploateringsområdet, som är en del av Backaplansområdet, omfattar cirka 85 000 kvadratmeter tomtmark. Wallenstam äger 25 procent av området och planerar att bygga bostäder med beräknad byggstart hösten 2009.

Wallenstam ingår i ett konsortium med totalt sju bolag som under en femårsperiod framöver ska bebygga området Kvillebäcken. Fullt utbyggt kommer stadsdelen Kvillebäcken att innehålla 1 600 bostäder samt butiker och service. Wallenstam, som äger 25 procent av området, har tagit en aktiv roll i utvecklingen av Kvillebäcken och planerar att bygga yteffektiva estetiskt tilltalande bostäder.

– Kvillebäcken är en av Wallenstams största satsningar på nybyggnation av bostäder i Göteborg. Med sitt centrala läge blir Kvillebäcken en levande stadsdel och ett attraktivt bostadsområde med små kvartersbutiker, caféer, gröna gångstråk och gott om mötesplatser, säger Hans Wallenstam, Vd på Lennart Wallenstams Byggnads AB.

Kvillebäcken var ursprungligen jordbruksmark som omvandlades till industrimark. Idag består det till större delen av äldre fabriksbyggnader. Visionen är att stadsdelens arkitektur ska vara nyskapande för att spegla en ny epok i områdets historia. Beräknad byggstart för Kvillebäcken är hösten 2009.

Detta är finansiell information som skall offentliggöras och lämnas till Finansinspektionen enligt lag. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 mars klockan 09.00.