Wallenstam rustar upp Barnens ö

Wallenstam kommer från våren 2014 och fem år framåt att rusta upp och modernisera Östergården på Barnens Ö. Här bedrivs varje år kolloverksamhet för barn och ungdomar mellan 9-16 år varav de flesta kommer från Stockholms stad.  Flera andra kommuner finns också representerade bland de barn och ungdomar som tillbringar en del av sin sommar på Barnens Ö.

– Stiftelsen Barnens Dag gör genom sin kolloverksamhet en fantastisk insats för barn och ungdomar i Stockholm. För oss är det extra roligt att kunna hjälpa till med vår kunskap inom byggnation och på så sätt bidra till att kolloverksamheten kan fortleva och utvecklas, samtidigt som det skapar positiva möjligheter för den kommande generationen säger Mathias Aronsson vvd Wallenstam AB.

Renoveringen och moderniseringen av husen och faciliteterna på Barnens Ö kommer att inledas under våren 2014 för att sedan fortsätta under en period på fem år. Under det första året kommer fokus att ligga på kritiska åtgärder som tak, fasader, entrédörrar och målning. Men planer finns också för en grillplats, en beachvolleyplan och en modernisering av den befintliga fotbollsplanen.

– Vi är mycket glada att Wallenstam har beslutat att inleda samarbete med och stödja Barnens Ö. Vi har ett stort behov av insatser för att renovera och underhålla ett större antal fastigheter och det är därför extra glädjande att vi får hjälp av ett av Sveriges ledande fastighetsbolag. Att Wallenstam dessutom väljer att erbjuda 100 av sina hyresgästers barn kolloplats visar också att Wallenstam har ett genuint intresse för sommarkollo säger Anders Edholm ordförande, Stiftelsen Barnens Dag.

– För oss är det angeläget att Barnens ö med sin långa historia kan fortsätta sin verksamhet, samtidigt som vi hoppas på att vår insats möjliggör för fler barn att upptäcka den fantastiska ön, säger Mathias Aronsson vvd Wallenstam AB.

1905 byggdes det första huset för kolloverksamhet på Barnens Ö. Ön ligger på södra Väddö i Stockholms skärgård, Norrtälje kommun. Stiftelsen Barnens Dag som äger Barnens Ö driver kolloverksamheterna har Stockholms stad som största kund.

För ytterligare information :
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 28 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt  8 700 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,1 miljon kvm. Wallenstam är också självförsörjande på förnybar energi med drygt 50 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.

Taggar: