Wallenstam säljer för 700 Mkr till Platzer

Wallenstam säljer fyra kommersiella Göteborgsfastigheter och en tomt på totalt cirka 36 000 kvm till Platzer för 700 Mkr. Fastigheterna som ligger i Krokslätt, Almedal och Högsbo frånträds den 1 december.

– Wallenstams huvudinriktning för kommersiella fastigheter i Göteborg är att koncentrera beståndet till Göteborgs innerstad och expansiva Gårda, försäljningen av dessa fastigheter ligger i linje med detta. Vi behåller också en del av marken på fastigheten Skår 57:14 med avsikt att bygga bostäder där, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam AB.

Fastigheternas totala yta uppgår till cirka 36 000 kvadratmeter och de övertas av Platzer den 1 december.

Följande fastigheter omfattas av affären:

• Göteborg Krokslätt 34:13, Mölndalsvägen 91-93 och Varbergsgatan 2 B-C
  • Göteborg Krokslätt 148:13, Mölndalsvägen 40-42
  • Göteborg Krokslätt 149:10, Mölndalsvägen 36-38
  • Göteborg Skår 57:14, Gamla Almedalsvägen 1-53
    Samt tomten Göteborg Högsbo 2:2, Gruvgatan 1/ Olof Asklundsgata 2-4

Bland de större hyresgästerna i beståndet märks Cap Gemini Sverige AB, Mecel AB, Prioriet Finans AB och Yara Miljö AB.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 oktober 2014 klockan 19:30.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 29 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 8 100 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 65 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.