Wallenstam säljer för 747,5 Mkr

Wallenstam har under första kvartalet 2014 sålt tre fastigheter i Stockholm för totalt 747,5 Mkr. Fastigheterna ligger i Bromma och Nacka Orminge och köparna är fastigheternas nuvarande hyresgäster.  Samtliga försäljningar överstiger värdering med i genomsnitt drygt 10%.

– Vi satsar offensivt på att tillföra nya bostäder till Stockholm- och Göteborgsmarknaden. Försäljningarna skapar möjligheter att investera i nyproduktion. I affärsplan 2018 satsar vi på en årsproduktion av 1 500 lägenheter per år, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam AB.

Fastigheternas totala yta uppgår till 37 091 kvadratmeter.

Fastigheten Stockholm Ceremonien 3 med adress Backskåran 3-7 samt Gubbkärrsvägen 29, ligger i Bromma och omfattar 155 lägenheter. Fastigheten såldes för 250 Mkr den 28 februari 2014.

Fastigheten Nacka Orminge 48:1 med adress Utövägen 8-28, omfattar 120 lägenheter och såldes den 18 mars för 177,5 Mkr. I samma område såldes också den 31 mars Nacka Orminge 40:1-2 för 320 Mkr. Fastigheten som rymmer 276 lägenheter ligger på adress Ornövägen 10-34.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 29 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 8 700 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,1 miljon kvm. Wallenstam är också självförsörjande på förnybar energi med drygt 50 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.