Wallenstam utökar sitt innehav i svenska solcellsbolaget Exeger

Wallenstams utökar sitt aktieinnehav i det svenska solcellsbolaget Exeger som utvecklar nästa generations solceller. Totalt har Wallenstam investerat 22 Mkr i bolaget och är nu den sjunde största ägaren med 187 000 aktier, vilket motsvarar 6,97 % av det totala antalet aktier och röster i bolaget.

– Exeger utvecklar en industriell produktion av nästa generations solceller som bland annat kan integreras i tak och fasader. Det är en innovation vi tror mycket på och som vi räknar med att kunna använda i vår egen nyproduktion av bostäder inom en snar framtid, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

– Vi har egna patenterade och patentsökta lösningar som möjliggör unik design, god effektivitet och låga tillverkningskostnader. Vi installerar maskiner för tillverkning i kommersiell skala under 2014 och siktar på kommersiella prototypserier under 2015 säger Giovanni Fili, vd och grundare för Exeger. Wallenstams industriella kompetens kommer förkorta tiden till marknaden för våra produkter och ger oss ett starkare förhandlingsläge i diskussioner med internationella storföretag.

Tekniken fungerar även vid svagare ljus och kan därmed generera el både inom- och utomhus. Företaget har knutit till sig flera industriella partners och utvecklar samt förbereder för närvarande sin anläggning och processer för produktionsstart under 2015.

Solcellerna som ska tillverkas av Exeger är en modifierad version av typen Dye Sensitised Solar Cells (DSC), som också kallas Grätzelceller efter uppfinnaren professor Michael Grätzel.

Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ), tel 0705-17 11 38
Giovanni Fili, vd för Exeger AB, tel. 0735-30 00 00

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 28 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt  8 700 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,1 miljon kvm. Wallenstam är också självförsörjande på förnybar energi med drygt 50 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1984.