Wallenstam vinner markanvisningstävlingar i Huddinge och Uppsala

Wallenstam har vunnit två markanvisningstävlingar, i Vistaberg Huddinge och Rosendal i Uppsala. I Vistaberg kommer Wallenstam att bygga stadsvillor med totalt cirka 140 hyresrätter och i Uppsala uppförs cirka 120 hyresrätter. Byggnationen beräknas starta under 2016 i Huddinge och 2017 i Uppsala.

– Vi är givetvis mycket glada över vinsterna och möjligheten att bygga ytterligare lägenheter i Stockholm och Uppsala, två attraktiva områden där vi redan är etablerade. Markanvisningarna är också ett välkommet bidrag till vårt mål att bygga 1 500 lägenheter per år fram till 2018, säger Mathias Aronsson, vvd Wallenstam AB.

I Rosendal, Uppsala byggs ca 120 lägenheter, samtliga ettor mellan 35- 53 kvadratmeter. Lägenheterna är fördelade på tre hus och alla har balkong och utsikt över en grönskande park. Breda entrébalkonger möjliggör också cykelparkering precis utanför entrén. Arkitekt är Sandell Sandberg.

I Vistaberg, Huddinge byggs 16 stadsvillor med 9 lägenheter i varje, ett unikt koncept som kombinerar villans och flerfamiljhusets fördelar. Villorna som tagits fram tillsammans med Eric Giudice Architects, innehåller en mix av små lägenheter anpassade för yngre och äldre samt större lägenheter anpassade för barnfamiljer.

Utdrag ut Huddinge kommuns motivation:

”Stadsvillorna har en modern arkitektur och är med sina 4-5 våningar omsorgsfullt anpassade till befintlig och tillkommande bebyggelse. Den viktigaste pusselbiten i Wallenstams förslag är att området får 144 hyresrätter som ger en bättre blandning av bostadstyper i området. Vi ser på Wallenstam som en långsiktig förvaltare med en samlad kompetens i att utveckla och bygga hållbara bostäder i framtidens Huddinge.”

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 28 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 600 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 69 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.