Wallenstam vinner Nacka stadsbyggnadsutmärkelse 2012

Av nio nominerade kandidater vann Wallenstams nybyggnation Södra Strandparken, på Stensövägen i Nacka, Nacka stadsbyggnadsutmärkelse 2012.

Utmärkelsen har delats ut av Nacka årligen sedan 2005 för att lyfta goda exempel på bra stadsbyggnad. Södra Strandsparken består av 73 ljusa och moderna hyresrättslägenheter och färdigställdes 2011.

- Det är fantastiskt roligt att få den här utmärkelsen! Vi har ett stort engagemang i Älta och en vision för fortsatt stadsutveckling. Därför känns det extra viktigt att få en bekräftelse på att Södra Strandparken tagits emot så väl, säger vd Hans Wallenstam.

Motiveringen löd: ”Ett nytt flerbostadshus med 73 lägenheter i Älta anknyter med sin rationella arkitektur till närbelägna flerbostadshus från 1960-talet. Allt kommer igen! Det här huset har en fasad av vita betongelement med loftgångar mot gatusidan i vartannat våningsplan och mot gårdssidan däremellan. Lägenheterna har både balkong och loftgång. Invändigt finns i varje lägenhet en effektiv förvaring/funktionsvägg som är genomgående. Ett ovanligt konsekvent genomfört projekt.”

Arkitekt till projekt Södra Strandparken är Frenning & Sjögren Arkitekter AB.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00, 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 26 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och cirka 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,2 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984.

.