• WALLENSTAM/

Wallenstams bokslutskommuniké 1 jan–31 dec 2019: Substansvärdesökning om 9 kronor per aktie

Hans Wallenstam, vd, samt Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, kommenterar resultatet på www.wallenstam.se/presentationer. Filmen publiceras senast kl. 12.30. Conference call med Susann Linde äger rum kl. 12.30 via www.financialhearings.com. Presentationen finns tillgänglig på www.wallenstam.se/presentationer.

1 januari–31 december 2019

• Substansvärdet per aktie ökar med 9,00 kr, 11 %, i perioden och uppgår till 91,30 kr (82,30).
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 1,90 kr per aktie (1,90) uppdelat på två utbetalningar om vardera 0,95 kr per aktie.
  • Förvaltningsresultat fastigheter ökar med cirka 10 % och uppgår till 1 108 Mkr (1 011).
  • Hyresintäkterna ökar med drygt 6 % och uppgår till 2 026 Mkr (1 910).
  • Byggnation av fastigheter uppgår till 3 322 Mkr (2 198).
  • På bokslutsdagen hade vi 3 135 lägenheter i produktion.
  • Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgår till 2 600 Mkr (1 832).
  • Resultat före skatt uppgår till 3 464 Mkr (3 445) och resultat efter skatt uppgår till 2 737 Mkr (2 998), motsvarande 8,5 kr per aktie (9,3).

1 oktober–31 december 2019

• Förvaltningsresultat fastigheter ökar med drygt 1 % och uppgår till 257 Mkr (253).
  • Hyresintäkterna ökar med drygt 5 % och uppgår till 515 Mkr (488).
  • Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgår till 1 590 Mkr (764).
  • Resultat efter skatt uppgår till 1 699 Mkr (1 229), motsvarande 5,3 kr per aktie (3,8).

Kommentar från vd Hans Wallenstam:

”Vi skapade 9 kronor per aktie i substansvärdesökning under det första kalenderåret i den nya affärsplanen, av de 40 kronor som är vårt mål 2023. Förvaltningsresultatet ökade med 10 % till drygt 1,1 Mdr och överskottsgraden landar på 75,5 %. Det är fantastiskt fina siffror som återigen visar hur väl verksamheten och vår affärsmodell fungerar.”

”Den stora efterfrågan på fastigheter påverkar direktavkastningskraven och följaktligen även värderingen av fastighetsbeståndet. Värdeförändringarna på våra fastigheter uppgick 2019 till 2,6 Mdr. Det är extra roligt att se att värdeförändringarna från vår effektiva nyproduktion bidrar allt mer till vår värdetillväxt.”

För fullständig rapport se bifogad pdf.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 februari 2020 kl. 12.00 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel: 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm, och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 52 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 9 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar energi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.