Wallenstams delårsrapport 1 jan–30 jun 2022: Väl rustade med stark balansräkning

Hans Wallenstam, vd, och Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, kommenterar rapporten på www.wallenstam.se/presentationer. Filmen publiceras senast kl. 08.30.
Conference call med Hans Wallenstam och Susann Linde äger rum kl. 09.30 via www.financialhearings.com. Presentationen finns tillgänglig på www.wallenstam.se/presentationer före kl. 09.30.

1 januari–30 juni 2022

• Soliditeten uppgår till 47 % och belåningsgraden till 43 %.
  • Substansvärdet per aktie uppgår till 60,10 kr (57,30). Målet för affärsplanen är uppnått, då substansvärdesökningen nu uppgår till 20,50 kr per aktie.
  • Investering i byggnation av fastigheter uppgår till 1 421 Mkr (1 711).
  • På bokslutsdagen är 1 669 lägenheter under produktion.
  • Förvaltningsresultat fastigheter uppgår till 650 Mkr (609).
  • Hyresintäkterna uppgår till 1 236 Mkr (1 136).
  • Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgår till 374 Mkr (1 019), varav hela värdeförändringen kommer från värdetillväxt i nyproduktion.
  • Resultat före skatt uppgår till 2 527 Mkr (1 824) och resultat efter skatt uppgår till 2 150 Mkr (1 822), motsvarande 3,3 kr per aktie (2,8).

1 april–30 juni 2022

• Förvaltningsresultat fastigheter uppgår till 328 Mkr (319).
  • Hyresintäkterna uppgår till 620 Mkr (574).
  • Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgår till 187 Mkr (708), varav hela värdeförändringen kommer från värdetillväxt i nyproduktion.
  • Resultat efter skatt uppgår till 943 Mkr (1 099), motsvarande 1,4 kr per aktie (1,7).

Kommentar från vd Hans Wallenstam:
”Wallenstam står starkt i de utmaningar som råder med inflation, krig och problem i leveranskedjor. Vi är väl rustade med enormt engagerade medarbetare och en stark balansräkning där soliditeten nu uppgår till 47 %. Detta har vi lagt grunden till i flera år.”

”I denna turbulenta miljö levererar vi ett rekordresultat i vår fastighetsförvaltning. Förvaltningsresultatet ökar med 7 % till 650 Mkr. Vi fortsätter att producera övervärde i våra nyproduktioner, vilket under första halvåret uppgår till 374 Mkr. Resultatet innebär att substansvärdet per aktie nu uppgår till 60,10 kronor.”

För fullständig rapport se bifogad pdf.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB, 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Denna information är sådan som Wallenstam är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 juli 2022 kl 08:00 CEST.

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 65 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 12 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.