Wallenstams delårsrapport jan–sep 2023: God position i oroligt omvärldsklimat

Hans Wallenstam, vd, och Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, kommenterar rapporten på www.wallenstam.se/presentationer. Filmen publiceras senast kl. 08.30.
Conference call med Hans Wallenstam och Susann Linde äger rum kl. 09.00 via www.financialhearings.com. Presentationen finns tillgänglig på www.wallenstam.se/presentationer före kl. 09.00.

1 januari–30 september 2023

• Soliditeten uppgår till 46 % och belåningsgraden till 46 %.
  • Investering i byggnation av fastigheter uppgår till 1 861 Mkr (1 991).
  • På bokslutsdagen är 1 163 lägenheter under produktion.
  • Hyresintäkterna uppgår till 2 036 Mkr (1 863).
  • Förvaltningsresultat fastigheter uppgår till 828 Mkr (993).
  • Värdeförändring förvaltningsfastigheter uppgår till -810 Mkr (374).
  • Värdeförändring finansiella instrument uppgår till -12 Mkr (1 723).
  • Resultat före skatt uppgår till 95 Mkr (3 497) och resultat efter skatt uppgår till 42 Mkr (2 904), motsvarande 0,1 kr per aktie (4,4).
  • Substansvärde per aktie uppgår till 57,20 kr (61,50).

1 juli–30 september 2023

• Hyresintäkterna uppgår till 697 Mkr (626).
  • Förvaltningsresultat fastigheter uppgår till 297 Mkr (343).
  • Värdeförändring förvaltningsfastigheter uppgår till -199 Mkr (0).
  • Resultat efter skatt uppgår till 212 Mkr (754), motsvarande 0,3 kr per aktie (1,1).

Kommentar från vd Hans Wallenstam:
”Långsiktighet och lågt risktagande kännetecknar Wallenstam och det ser jag att vi verkligen har nytta av nu i ett sämre omvärldsklimat. Vi har rustat oss väl, finansiellt och organisatoriskt såväl som gällande sammansättningen av vårt fastighetsbestånd.”

För fullständig rapport se bifogad pdf.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB, 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Denna information är sådan som Wallenstam är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 oktober 2023 kl 08:00 CEST.

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 63 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 12 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.