Wallenstams nya affärsplan 2023–2030

Wallenstams styrelse har fattat beslut om ny affärsplan som startar 1 januari 2023, med mål att uppnå ett substansvärde om 100 kr/aktie. Wallenstam har också fått sina nya klimatmål validerade av Science Based Targets Initiative. Då Science Based Targets sträcker sig till och med 2030 har styrelsen valt att koppla hela affärsplanen till samma period.

– Att uppnå ett substansvärde om 100 kr per aktie innebär en tillväxt om 38,50 kronor per aktie från dagens nivå. Det är ett utmanande mål, särskilt i dessa både oroliga och osäkra tider, men jag vill gärna förmedla att det finns hopp om en ljus framtid. Tack vare alla engagerade medarbetare, vår finansiella styrka och en plan för egen tillväxt finns goda förutsättningar att nå målet för den nya affärsplanen, säger Hans Wallenstam, vd.

Under affärsplanen ska soliditeten inte understiga 35 %. I samband med den nya affärsplanen görs också mindre justeringar i formuleringarna för bolagets vision och affärsidé.

Wallenstams nya vetenskapligt baserade klimatmål, godkända av Science Based Targets Initiative, innebär att Wallenstam förbinder sig att minska sina utsläpp inom scope 1 och 2 med 50 % till och med år 2030, med basår 2018. Därtill har ett frivilligt mål definierats inom scope 3: att minska utsläppen från byggverksamheten med 55 %, med basår 2019.

Wallenstams vision:
Wallenstam ska vara det självklara valet för boende och lokaler.

Wallenstams affärsidé:
Vi utvecklar och förvaltar människors boende och arbetsplatser med hög service och långsiktig hållbarhet i utvalda storstadsregioner i Sverige.

Wallenstams mål i affärsplan 2030:
Substansvärdet ska uppgå till 100 kr/aktie.

Wallenstams fokusområden i affärsplan 2030:

• Kund: Vi ska med attraktiva lägenheter och lokaler samt god service årligen förbättra kundens helhetsintryck av Wallenstam.
  • Trygghet: Vi ska verka för en ökad trygghet för våra kunder som bor och arbetar i våra fastigheter.
  • Medarbetare: Genom vår goda företagskultur ska vi vara en attraktiv arbetsgivare och årligen förbättra vårt engagemangsindex.

Den nya affärsplanen presenteras vid en kapitalmarknadsdag idag den 9 december. Presentationen publiceras på www.wallenstam.se under dagen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Susann Linde, CFO och IR-ansvarig, Wallenstam AB (publ), tel: 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ), tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 65 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 12 000 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt 1 miljon kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.