Draken Kjetil flyger in över Wanås Konst i sommar

Drakamöllan gästar Wanås Konst med ett spännande operaäventyr med eldsprutande drakar och levande orkester för alla nyfikna och barn från 3 år. Drakamöllans gästspel på Wanås Konst söndag den 28 augusti är del av olika c/o-samarbeten. Tidigare har Wanås Konst haft samarbeten med bl. a. Grafikens Hus och Konsthantverkscentrum. Draken Kjetil kan ses i två föreställningar i skulpturparken på Wanås Konst söndag 28 augusti klockan 11 och 14.

Draken Kjetil, ett operaäventyr för nyfikna och barn från 3 år spelas på Wanås Konst 28 augusti. Producerad av Drakamöllans Operagård och guidOpera. Foto: Foto: Lars Strandberg.

Draken Kjetil – operaäventyr på Wanås Konst 28 augusti
Drakamöllan gästar Wanås Konst med ett spännande operaäventyr. Upplev eldsprutande drakar och levande orkester i skulpturparken på Wanås, för alla nyfikna och barn från 3 år, barn i vuxens sällskap. Kjetil är inte som de andra drakbarnen. Han kan inte spruta eld som en riktig drake. Men en dag inser han att han kan något som ingen annan kan. Operan är producerad av Drakamöllan Operagård tillsammans med guidOpera. ”Att se backen framför Offerlunden på Drakamöllan fyllas av förväntansfulla operaälskare är väldigt speciellt, nu ser vi fram emot att återskapa den känslan på Wanås Konst”, säger Ingalill Thorsell, initiativtagare till operasatsningen på Drakamöllan.

Drakamöllans gästspel på Wanås Konst är en del av olika c/o-samarbeten som adderar innehåll till platsen. Tidigare har Wanås Konst haft samarbeten med bl. a. Grafikens hus och Konsthantverkscentrum.

Föreställningen visas i skulpturparken på Wanås 28 augusti klockan 11 och 14.

Köp biljetter online på www.drakenkjetil.com, på turistbyrån i Kristianstad eller i kassan på Wanås Konst, kontakt konsthall@wanaskonst.se eller tel. 044 – 253 15 68.

Biljettpriser:
Barn: 100 kr
Vuxen: 200 kr
Sällskap (max 2 barn och 2 vuxna): 500 kr
Barn under 3 år: gratis
(I biljetten ingår entréavgift till Wanås Konst)

Föreställning på Wanås Konst

Skulpturparken, söndagen 28 augusti kl.11 och kl. 14
Saft och fika finns till försäljning.

Som Nyckelkund och Private Bankingkund i Sparbanken Skåne får du 50 % rabatt vid kortbetalning online. Mer information om bankens erbjudanden finns på Sparbanken Skånes hemsida. Rabattkoden finns i Aktuellt meddelande i kundernas Internetbank och kan användas när man köper biljett online.

Mer information om föreställningen
Operan vänder sig till barn mellan 3 och 12 år, men också till alla som har barnasinnet kvar. Barn i vuxens sällskap. Föreställningen spelas i en akt och är 60 minuter lång.
Kompositör är Andy Pape, librettist Eva Sommestad Holten och regissör Guido Paevatalu. Draken Kjetil är en produktion av Drakamöllan Operagård och guidOpera.

Handlingen bygger på böckerna om drakbarnet Kjetil, hans familj och vänner av Lundaförfattarna Kyrre Thalberg och Sara Snogerup Linse. Operan har tydliga nordiska förtecken, både sångare och musiker har hämtats från hela Norden. I föreställningen träffar vi Kjetil, en liten drake med en stor hemlighet. Han bor med sin familj och vänner långt ute på en ö i Atlanten. I ensemblen finns sex drakar, en trollkarl, två dockor och fyra musiker som bjuder in små och stora barn till en eldsprutande musikalisk och scenisk upplevelse. Äventyret fortsätter hemma där barnen kan läsa mer om drakarna i den pixibok som alla får vid föreställningen. På Kjetils egen gratisapp kan barnen också spel med drakarna.

Medverkande:
Kjetil – Signe Asmussen
Geir – Teit Kanstrup
Egil –Thomas Peter Koppel
Jorunn – Vibeke Kristensen
Mamma – Anders Jakobsson
Pappa – Niels Jørgen Riis
Berättaren – Guido Paevatalu
Musikalisk ledare och kapellmästare – Carol Conrad
Dekor – Elna Jolom

Drakamöllan Gårdshotell
Drakamöllan är ett litet, personligt hotell på Österlen med endast 12 rum, inrymt i en pietetsfullt renoverad skånegård med anor från 1600-talet. Drakamöllan är välkänt för sitt goda kök och har gett ut fyra prisbelönta kokböcker. Matsalen är öppen enbart för boende gäster, men sista söndagen i månaden är alla välkomna på söndagsmiddag. Gården ligger mitt i ett fantastiskt naturreservat, perfekt för promenader.
Mer info: www.drakamollan.com

Om guidOpera:
Guido Paevatalu har en mångårig och framgångsrik solistkarriär från Köpenhamnsoperan bakom sig. I hans operakompani, guidOpera, med bas i Köpenhamn, är även Drakamöllan och Ingalill Thorsell engagerade. Varje midsommar sedan åtta år tillbaka, är det premiär på en kammarversion av en klassisk opera i Drakamöllans backar. Mer info: www.guidOpera.com

Bidragsgivare, sponsorer och samarbetspartners:
Sparbanken Skåne, Musik i Syd, Tomelilla kommun, OctionFonden, Norden - Nordisk Kulturfond, Region Skåne, Crafoordska Stiftelsen, Svenska - Danska Kulturfonden, Edition Wilhelm Hansen och Rune Ljungdahls Stiftelse.

Mer om Draken Kjetil och Drakamöllans Gårdshotell.

Utställningar på Wanås Konst 2016

Nathalie Djurberg & Hans Berg
Rafael Gómezbarros
Återblick – Per Kirkeby
Utställningsperiod: 15 maj – 6 november 2016.

David Svensson
Maria Bajt
Utställningsperiod: 12 juni – 6 november 2016.

På gång hösten 2016

Wanås Konst Live med Höstkoreografier och Touch Tour Wanås

20 & 21 augusti
Dinis Machado Paradigm och Rachel Tess Scratch, ett samarbete med Luis Alberto Rodriguez och Uli Ruchlinski.
11 september
Helena Olsson Touch Tour Wanås.
1 & 2 oktober
Anna Pehrsson Cut in/Fold Out, ett samarbete med Thomas Zamolo (ljus) och Siegmar Zacharias och Zoë Poluch EXAMPLE. (EXEMPLE presenteras i samarbete med Tour de Dance, en ny plattform för dans grundad av Stina Dahlström, Tove Dahlblom och Anna Efraimsson.)

Wanås Vänners Litteraturdag

11 september Med Dan Gustavsson, Lina Hagelbäck, Ann Jäderlund, Linda Boström Knausgård, Tom Malmquist, och Anna Lindal spelar fiol.

Öppet

Årets utställningar 15 maj – 6 nov, 2016

16 maj – 30 sept, mån – sön kl. 10 –17
Oktober endast helger kl. 11–16
31 okt – 6 nov, (höstlovsveckan) öppet dagligen kl. 11–16Konsthallen, inomhusinstallationer, Shop, Deli och Café har öppet.

Skulpturparken öppen kl. 8 – 19 dagligen året runt

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord.

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Wanås består ett medeltida slott, ett ekologiskt lantbruk, en naturskön skulpturpark och en konsthall, och är beläget i södra Sverige. Wanås Konst drivs av Stiftelsen Wanås Utställningar. Grundaren Marika Wachtmeister initierade utställningsverksamheten 1987. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Wanås är medlem av European Land + Art Network (ELAN) och är en Long Run Destination – ledande inom hållbar utveckling inom besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

Draken Kjetil på Wanås Konst! Drakamöllan gästar Wanås Konst med ett spännande operaäventyr med eldsprutande drakar och levande orkester för alla nyfikna och barn från 3 år. Söndag den 28 august.

Att se backen framför Offerlunden på Drakamöllan fyllas av förväntansfulla operaälskare är väldigt speciellt, nu ser vi fram emot att återskapa den känslan på Wanås Konst.
Ingalill Thorsell, Drakamöllans Gårdshotell och Drakamöllans Operagård