Dubblering en höstutställning på Wanås Konst

Under sista månaden av Wanås Konsts säsong flyttar en ny utställning in i konsthallen. Den samlar konstverk som omfattar ordets olika innebörder från diptyk till konstverk som utgår från betydelser som dubbelexponering, kopia och spegling. Temat ”dubblering” är inspirerat av platsens olika epoker, mötet mellan det samtida och det förgångna, den befintliga arkitekturen med symmetriskt dubblerade byggnader och konstverken på platsen.
 Utställningsperiod: 3 oktober – 1 november, 2015.

Med Karin Mamma Andersson, Alex Da Corte, Nathalie Djurberg & Hans Berg, Jacob Felländer, Jens Fänge, Charlotte Gyllenhammar, Jenny Holzer, Klara Kristalova, Austin Lee, Karl Norin, Ylva Ogland, Fredrik Söderberg, Jim Thorell och Fredrik Vaerslev.

Charlotte Gyllenhammar, Human load # S1, 2014. Foto: Courtesy konstnären.

Vi är fascinerade av dubbleringen, av tvillingskapet, kanske är denna fascination rent av inskriven i våra kroppar.
Eva Ström, från texten Doubles i katalogen Doubling som ges ut i samband med utställningen.

3 oktober öppnar Wanås Konst en ny utställning i konsthallen med måleri, skulptur och teckning. Konstnärerna som deltar möts i temat Dubblering, som inspirerats av platsens olika tidsepoker i mötet mellan det samtida och det förgångna, av den befintliga arkitekturen på Wanås med dess symmetriskt dubblerande byggnader och av konstverken i parken.

En diptyk med två ansikten av Ylva Ogland och en triptyk av Karin Mamma Andersson är båda två gjorda specifikt för utställningen. I Jens Fänges verk finns ett rum i ett rum, och i målningen, en målning som betraktar oss med dubbla ögonpar. Utställningen samlar konstverk som motivmässigt, likt en poetisk fantasi, omfattar dubbleringens olika innebörder.  Vi möter både lustfyllda och psykologiserande konstverk med olika uttryck som utgår från betydelser som spegling, dubbelexponering och dubbelgångare.

Ordet dubblering har en lockelse, det ger både plats för vardagsbegrepp som dagens dubbel, beskrivningar som dubbelexamen, botaniskt fackspråk och konsttermer som dubbelporträtt, kommenterar Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare som kurerar höstutställningen tillsammans med Michael Storåkers.

Ute i parken kan ett urval av konstverken betraktas genom temat och blir därigenom en del av utställningen. Några av verken är Ester Shalev-Gerz klocka med dubbla urtavlor, Les Inséparables, Charlotte Gyllenhammars Svindel, en underjordisk kopia av hennes ateljé, Dan Grahams Two Different Anamorphic Surfaces, Allan McCollums Parables, Richard Nonas dubbla kolonnrad La Colonne Terminée III och Ann Thulins Double Dribble.

Utställningen Dubblering är gjord i samband med en auktion i samarbete med Paddle8 till stöd för Wanås Konsts framtida utveckling av konstverksamen, produktion av platsspecifik konst utomhus och konstpedagogiska verksamhet. Auktionen pågår till och med den 8 oktober. För att delta i auktionen, besök Paddle8.

Katalogen Doubling innehåller nyskrivna texter av Eva Ström, Doubles, och av utställningens curatorer Elisabeth Millqvist & Michael Storåkers, Mirrors and Metamorphoses. Språk engelska.

Kommer snart

Höstlovsvecka och Bästa Biennalen!
26 oktober – 1 november
Aktiviteter för barn och unga, Bästa Biennalen!

Finissage
Söndag 1 november
Sista chansen att se årets utställningar. Visning kl. 14 av Elisabeth Millqvist verksamhetschef & konstnärlig ledare.

Pågår

Missa inte den omtalade utställningen med konstnärer från Sydafrikas nya konstscen.

Barriärer – Samtida Sydafrika
Igshaan Adams, Kudzanai Chiurai, Hannelie Coetzee, Nandipha Mntambo, Mary Sibande, James Webb.
Möt det samtida Sydafrika i Barriärer, en utställning som samlar sex konstnärer verksamma i Sydafrika är en aktiv konstscen dit många konstnärer från olika länder söker sig. Barriärer spärrar, hindrar och begränsar. De är något att kämpa mot att övervinna men de ger också skydd och värn. I nyproducerade konstverk som skapats för skulpturparken på Wanås Konst och i en filmsvit möter vi konstverken.

Utställningsperiod: 17 maj – 1 november, 2015.

Jag vill bygga

Wanås Konsts barnbok 2015 av Jenny Granlund och Johanna Koljonen.
Finns i Wanås Shop eller beställs genom shop@wanaskonst.se.

Tidningen WK#15
Läs mer om årets utställningar I WK#15. Med konstnärspresentationer, intervjuer och essäer av Elisabeth Millqvist och Nthikeng Mohlele mfl. På svenska och engelska.

Wanås Konst/The Wanås Foundation
Wanås, SE-289 90 Knislinge, Sweden

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Wanås består ett medeltida slott, ett ekologiskt lantbruk, en naturskön skulpturpark och en konsthall, och är beläget i södra Sverige. Wanås Konst drivs av Stiftelsen Wanås Utställningar. Grundaren Marika Wachtmeister initierade utställningsverksamheten 1987. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Wanås är medlem av European Land Art Network (ELAN) och är en Long Run Destination – ledande inom hållbar utveckling inom besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

Eva Ström, i katalogen Doubling.

Ordet dubblering har en lockelse, det ger både plats för vardagsbegrepp som dagens dubbel, beskrivningar som dubbelexamen, botaniskt fackspråk och konsttermer som dubbelporträtt.
Elisabeth Millqvist, konstnärlig ledare Wanås Konst
Eva Ström, från texten Doubles i katalogen Doubling