EN HÅLLBAR DAG PÅ WANÅS MED MATS-ERIC NILSSON

För tredje året i rad hålls En Hållbar Dag på Wanås. Måndag 22 juni är en heldag med fokus på mat, miljö och hållbarhet. Hur ser det ut med kemikalier och tillsatser i vår vardag och i vår mat? Ta del av tips och lär känna produkter från företag, föreningar och organisationer som har ett tydligt hållbarhetstänkande i sitt arbete. Dessutom erbjuds workshop för hela familjen, gårdsvisning, föredrag och provsmakning från skånska mathantverkare samt Stenrikets utställning om stenens betydelse för Östra Göinge. Dagen är ett samarbete mellan Wanås Konst, Wanås Gods, Klimat- och Energirådgivare i Hässleholm och Östra Göinge samt Europa Direkt. Invigning av Mats-Eric Nilsson, som i böckerna Den hemlige kocken och Saltad nota uppmärksammat matsvinn och matfusk, kl. 11.00 följt av föredraget I pulvermosets land

1. Mats-Eric Nilsson. Foto: Malin Hoelstadt.

Om En hållbar dag

Temat för dagen är hållbarhet i förhållande till kemikaliesamhället. I produkter vi konsumerar och maten vi äter kan det finnas kemikalier och tillsatser som kan vara skadliga både för oss och vår miljö. Flera av dagens utställare visar på hur vi kan konsumera och äta både hälsosamt och kemikaliefritt.

Inviger och håller föredrag gör journalisten Mats-Eric Nilsson. Han slog igenom år 2007 med boken Den Hemlige Kocken som initierade en debatt om tillsatser i industriproducerade livsmedel, han är även chefredaktör för mattidskriften Hunger. I hans senaste bok Saltad nota, avslöjar han det utbredda fusket med fabrikstillverkat och halvfabrikat. För Wanås håller han föredraget I pulvermosets land och berättar om allt från tillsatser till matsvinn, men lyfter även fram många av tidens positiva tecken. Den hemlige kocken.

Företag, föreningar och organisationer finns på plats och informerar om hur man som konsument kan göra hållbara och miljövänliga val, lära sig om möjligheterna till EU-finansiering för små och stora projekt, om hur solceller för hemmabruk fungerar och om klimatsmarta resor. Stenriket kommer att vara på plats med en utställning om stenens betydelse för Östra Göingeregionen och informera om hur rätt materialanvändande kan påverka miljön på bästa sätt. Natursten från området används över hela världen – inte minst är den svarta diabasen välkänd. I årets utställning på Wanås Konst Barriärer – Samtida Sydafrika är Igshaan Adams diabasskulptur i Parken tillkommen i ett samarbete med Stenriket. Utställningen visar även de olika typer av sten som bryts i nordöstra Skåne och stenens möjlighet till skiftande karaktär med hjälp av ytbehandlingar. På plats finns mathantverkare från hela Skåne och även Wanås Deli som demonstrerar produkter och bjuder på provsmakning. En viktig del av en hållbar utveckling är att gynna de resurser som finns i närområdet och visa på det närproducerade som ett hållbart alternativ.

På Wanås har mjölk producerats sedan 1700-talet. Wanås Gods ställde om till ekologisk drift av sin mjölkproduktion redan 1999 och är idag en av nordens största producenter av ekologisk mjölk. 2014 tog man ytterligare ett kliv och satsade på ekologiskt Krav-märkt nötkött med spårning ända ner till individnivå. Mjölken levereras till Skånemejerier och köttet till det närbelägna slakteriet Skånska Kött & Vilt i Sjunkaröd. På Wanås är relationen till naturen viktig och inom alla verksamhetsområden finns det en stark miljöprofil. På gång är restaurang och boende, nära konsten och med lokalproducerat och hållbarhet som ledord.

" Det är glädjande att försäljningen av ekolivsmedel ökade i landet med 38% 2014. Vi ser fortsatt stort intresse för den ekologiska livsmedelsproduktionen på Wanås som mjölk, kött och rotfrukter. Nu ser vi fram emot att kunna erbjuda besökare ett hållbart boende på Wanås Wärdshus som öppnar 2016." Baltzar Wachtmeister, VD och ägare Wanås Gods.

Följ med på Gårdsvisning och bekanta dig med mjölkproduktionen och lär mer om fördelarna med ett ekologiskt jordbruk.

Program måndag 22 juni:

10.00 Öppning.
11.00 Invigning med Mats-Eric Nilsson.
11.30 Föredrag I pulvermosets land med Mats-Eric Nilsson.
11.00 – 17.00 Provsmakning, mathantverk, demonstrationer, information från dagens utställare.
11.00  –17.00 Träworkshop för hela familjen – drop-in.
12.30 & 14.30 Gårdsbesök på Wanås Gods. Se gården och mjölkproduktionen.

Utställare: Energirådgivarna i Skåne, Europa Direkt, EU Leader Lag Skåne Ess, Fredholms Mat, German Solar, Hållbar Mobilitet, Hässleholms Kommun, Mathantverkare från Wanås Deli, Sambruket, Stenriket, Vatten och Fiskevård i Finjasjön, Wanås Gods AB, Östra Göinge Turism m. fl.

”Konsten tänker utanför det invanda. Det spåret ser möjligheterna i sam- och framtiden. Så blir konstens metod en modell för en hållbar framtid.” Mattias Givell, verksamhetsledare Wanås Konst.

“I år har vi utvecklat konceptet och fokuserar på intressanta områden, såsom egen elproduktion, hållbara transporter och ekologisk och kemikaliefri mat. Tanken är att besökarna ska känna sig inspirerade när de går härifrån. Vi fokuserar på konsumenter och tips på hur du som privatkonsument kan göra medvetna och hållbara val. Alla kan inte göra allt men vi kommer att lyfta fram goda exempel från olika områden samt ge konkreta råd, så att besökaren kan tillämpa det som passar dem bäst. Det blir ”hands on”, så här gör du. Vi kommer även att berätta om hur energiförbrukning och hållbarhet är en angelägenhet som sträcker sig från europeisk till lokal nivå. Lär dig mer om hur du som privatperson eller entreprenör kan söka EU-finansiering för olika projekt som rör hållbarhet eller landsbygdsutveckling.” Ludvig Einarsson, verksamhetsansvarig för Europa Direkt i Hässleholm.

Arrangörer och finansiärer:

Evenemanget medfinansieras av Region Skånes miljövårdsfondKlimat- och Energirådgivare i Hässleholm och Östra Göinge, Europa Direkt och Wanås Konst.

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Wanås består ett medeltida slott, ett ekologiskt lantbruk, en naturskön skulpturpark och en konsthall, och är beläget i södra Sverige. Wanås Konst drivs av Stiftelsen Wanås Utställningar. Grundaren Marika Wachtmeister initierade utställningsverksamheten 1987. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Wanås är medlem av European Land Art Network (ELAN) och är en Long Run Destination – ledande inom hållbar utveckling inom besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

Om oss

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Skulpturparken har årligen ca 75 000 besök och 8000 barn och unga deltar i pedagogiska aktiviteter som visningar och workshops. Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar som skapades 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras främst genom egenintäkter samt av statligt, regionalt och kommunalt stöd samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land+Art Network (ELAN). Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. Platsen Wanås består av en skulpturpark och en konsthall samt ett medeltida slott och ett ekologiskt lantbruk. Våren 2017 öppnar Wanås Restaurant Hotel. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. Wanås är en Long Run Destination – internationellt ledande inom hållbar besöksnäring, lokal utveckling och kulturvård.

För tredje året i rad hålls En Hållbar Dag på Wanås. Måndag 22 juni är en heldag med fokus på mat, miljö och hållbarhet. Hur ser det ut med kemikalier och tillsatser i vår vardag och i vår mat? Ta del av tips och lär känna produkter från företag, föreningar och organisationer som har ett tydligt hållbarhetstänkande i sitt arbete. Dessutom erbjuds workshop för hela familjen, gårdsvisning, föredrag och provsmakning från skånska mathantverkare samt Stenrikets utställning om stenens betydelse för Östra Göinge. Dagen är ett samarbete mellan Wanås Konst, Wanås Gods, Klimat- och Energirådgivare i Hässleholm och Östra Göinge samt Europa Direkt. Invigning av Mats-Eric Nilsson, som i böckerna Den hemlige kocken och Saltad nota uppmärksammat matsvinn och matfusk, kl. 11.00 följt av föredraget I pulvermosets land.

Mattias Givell, verksamhetsledare Wanås Konst
Ludvig Einarsson, verksamhetsansvarig för Europa Direkt i Hässleholm
Det är glädjande att försäljningen av ekolivsmedel ökade i landet med 38% 2014. Vi ser fortsatt stort intresse för den ekologiska livsmedelsproduktionen på Wanås som mjölk, kött och rotfrukter. Nu ser vi fram emot att kunna erbjuda besökare ett hållbart boende på Wanås Wärdshus som öppnar senast 2016.
Baltzar Wachtmeister, VD Wanås Gods