IMAGINE ART IN NATURE – Stiftelsen Wanås Utställningar på House of Sweden, Washington D.C.

25 september 2014 – 25 februari 2015
Curator – Marika Wachtmeister, grundare av Stiftelsen Wanås Utställningar, i samarbete med House of Sweden

Med: Brian Conley (USA) Jacob Dahlgren (SE), Charlotte Gyllenhammar (SE), Corin Hewitt (USA), Malin Holmberg (SE), Jenny Holzer (USA), Jan Håfström (SE), Maya Lin (USA), Roxy Paine (USA), Martin Puryear (USA), Ann-Sofi Sidén (SE), David Svensson (SE), Anne Thulin (SE) mfl.

Wanås är en plats i världen där historia, konst och natur möts. Sedan 1987 visas internationell samtidskonst med inriktning på platsspecifika installationer. Varje år bjuds internationella konstnärer in för att skapa konst i Parken, byggnader och i Konsthallen. Idag består Stiftelsen Wanås Utställningars permanenta samling i Parken av över 50 verk av välkända konstnärer som Marina Abramović, Charlotte Gyllenhammar, Jacob Dahlgren, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Per Kirkeby, Maya Lin, Ann-Sofi Sidén, och Robert Wilson. Utställningen Imagine Art in Nature på House of Sweden, Washington, D.C., ger en bild av visionen på Wanås och den unika upplevelsen av mötet med konsten i naturen bortom museets vita väggar.

Anne Thulin, Double Dribble, 2010. Foto: Anders Norrsell

Imagine Art in Nature är inte bara titeln på utställningen, utan även på boken som utkom till Wanås 25-årsjubileum 2012. Titeln beskriver även den för Wanås typiska arbetsprocessen som alltid börjar med konstnärens idé och slutar med att det omöjliga blir möjlig verklighet. Välkända platsspecifika installationer på Wanås som Anne Thulins Double Dribble visas i en ny version särskilt gjord för House of Sweden. Verket består av tre stora röda bollar som genom den lekfulla placeringen och den oväntade skalan gör att upplevelsen av rummet förändras. I Alfred Nobel Hall visas David Svenssons färgglada Illuminators, 2003, som subtilt lyser upp och omvandlar det stora mörka rummet i House of Sweden.

I utställningen ingår även ett antal filmverk, modeller och skisser. Washingtonbaserade konstnären Maya Lin har gjort det största verket på Wanås, en 500 meter lång teckning i form av en ringlande jordvall, Eleven Minute Line, 2004. Verket, som är placerat i en kohage är synligt på Google Maps. Samexistensen med gården på Wanås kommer tydligt fram i filmen som dokumenterar hur Lins verk byggs upp. Förutom filmen visas även modeller och teckningar, samt Unchopping a Tree, 2009, en ekologisk kommentar i form av ett videoverk. Ett annat omfattande verk är Ann Hamiltons lignum, 2002, som intar de fem våningarna i ett sädesmagasin från 1823. Hela processen med att skapa lignum kan följas i en film som dokumenterar verkets tillkomst. Videon Head Lake Piss Down, 2000, av Ann-Sofi Sidén följer hur hennes skulptur Fideicommissum, 2000, installerades. Sidéns bronsfontän i form av en fridfullt hukande kvinna, är ett av Parkens mest uppskattade verk.  Utställningens filmer visar processen av att skapa nya konstverk för platsen. Den stora skalan och konstverkens integration i naturen framkommer i en serie fotografier av Anders Norrsell. Den kreativa processen utforskas även i utställningens Wunderkammer – ett samtida kuriosakabinett som påminner om en överbelamrad ateljé. Foton, modeller, multiplar och skisser fyller rummet och framhäver den kreativa arbetsprocessen på Wanås.

Stiftelsen Wanås Utställningar bygger på ett privat initiativ och har idag växt till en konstinstitution som uppbär offentliga medel och som profilerar sig genom att satsa på lärande och samhällsengagemang i pedagogiska program samt bjuder in internationella konstnärer till Östra Göinge i nordöstra Skåne, en kommun präglad av skogs- och lantbruk. Konsten står alltid i centrum och utifrån den utgår också alla andra aktiviteter.

På Wanås möts konst, natur och historia. Sedan 1987 har utställningar med svensk och internationell samtidskonst med inriktning på platsspecifika installationer skapats. I skulpturparken finns idag mer än 50 permanenta verk av bland annat Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono och Ann-Sofi Sidén skapade för Wanås. Anläggningen Wanås består av ett medeltida slott, ett ekologiskt jordbruk, en naturskön skulpturpark och en konsthall. Konst visas även i stall- och magasinsbyggnader från 1700- och 1800-tal.

Wanås Konst drivs av Stiftelsen Wanås Utställningar. En ideell stiftelse i Östra Göinge kommun, nära både Kristianstad och Hässleholm. Verksamheten grundades av Marika Wachtmeister 1987 med mottot "Konstnären har alltid rätt". Från och med 2011 leds verksamheten av Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Läs mer på

Wanås på House of Sweden i Washington DC. Imagine Art in Nature ger en bild av visionen på Wanås och den unika upplevelsen av mötet med konsten i naturen bortom museets vita väggar. Den permanenta samlingen i skulpturparken består av över 50 verk. Med: Brian Conley (USA) Jacob Dahlgren (SE), Charlotte Gyllenhammar (SE), Corin Hewitt (USA), Malin Holmberg (SE), Jenny Holzer (USA), Jan Håfström (SE), Maya Lin (USA), Roxy Paine (USA), Martin Puryear (USA), Ann-Sofi Sidén (SE), David Svensson (SE), Anne Thulin (SE) mfl. Imagine Art in Nature på House of Sweden, Washington, D.C., 28 september 2014 – 25 februari 2015 www.wanaskonst.se